لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

نظافت و تعمیر دیگ‌های بخار(سرویس‌دهی بویلر چقدر مهم است؟)

دوشنبه, 04 بهمن 1400
52
0
زمان مورد نیاز : 11 دقیقه

پیشگفتار:

رسیدگی های دوره ای بویلر چقدر مهم است؟با ما همراه باشید تا بدون فوت وقت و پرداختن به حواشی، به سراغ یکی از دغدغه‌های جالب و درعین‌حال بسیار مهم و حیاتی کاربران بویلرها برویم. در مقاله پیش رو قصد داریم تا ضمن پاسخگویی به این پرسش، مجموعه موارد و نکات الزامی و کاربردی در طول پروسه نگهداری و سرویس دوره‌ای بویلر را در کنار هم مرور کنیم.

اجزای داخلی بویلر

(یک بویلر فارغ از مدل و نوعی که دارد، از صدها سیستم و قطعه گوناگون تشکیل شده است.)

آیا انجام تعمیرات و بررسی دوره‌ای در بویلر الزامی است؟

حتی یک خودروی پیشرفته مانند فراری، پس از هر سه هزار مایل راندن به تعویض روغن و سرویس دوره‌ای نیاز دارد پس بااین‌وجود ساختار و سیستمی مانند بویلر نیز، به نگهداری و سرویس دوره‌ای محتاج است. البته این صرفاً محدود به بویلرها نبوده و تمام تجهیزات گرمایشی، به نگهداری و سرویس دوره‌ای نیاز دارند. بدون در نظر داشتن طول عمر یک بویلر، فرسایش و استهلاک امری نرمال و بدیهی است و راه گریزی از آن نیست. اما یک کاربر با انجام سرویس دوره‌ای و مراقبت از بویلر کمک می‌کند تا اثر این استهلاک تا حد زیادی کاهش یابد.پس به‌عنوان یک پاسخ سرراست، باید گفت که اگر به سرمایه خود اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید استهلاک بویلر شما را از پا درآورد، پایش مستمر و سرویس دوره‌ای طبق یک چارچوب روشن، الزامی و حتی حیاتی است! البته در مورد نگهداری از بویلر یک نکته کلیدی را باید در نظر داشت.

انجام تعمیرات و بررسی دوره‌ای در بویلر

(بویلر کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون دارد.)

نگهداری و سرویس دوره‌ای بویلر

ابتدابه‌ساکن دقت داشته باشید که نگهداری و سرویس یک بویلر یا در مقیاس عام، وسیله گرمایشی، صرفاً محدود به خود وسیله نیست. متخصصان در کنار بررسی و پایش جزئیات و قطعات خود وسیله، باید کیفیت آب ورودی را نیز بررسی کنند. پایش مختصات آب ورودی، به طرز قابل‌توجهی با اثربخشی سرویس دوره‌ای رابطه دارد.اهمیت این نکته با درک بهتر ماهیت پروسه‌های استهلاک آور و عامل خوردگی و خرابی، بیشتر نمایان می‌شود.در اغلب موارد املاح و ترکیبات معدنی موجود در آب هستند که مقدمات آسیب دیدن قطعات و اجزای مختلف بویلر را فراهم می‌کنند. با توجه به همین موضوع است که پایش کیفیت و شرایط آب ورودی به بویلر، کمتر از تعمیر و سرویس دوره‌ای آن اهمیت ندارد. می‌توان انجام این کار را با اندکی اغماض، هم‌ارز با پیش‌گیری از بروز مشکلات جدی دانست.البته باید تأکید کرد که حتی با انجام این مجموعه اقدامات نیز، همچنان سرویس و بررسی خود بویلر و اجزای آن الزامی است و نباید از آن غافل شد.

نگهداری و سرویس دوره‌ای بویلر

(انجام کار باید بر عهده افراد صاحب تخصص و تجربه کافی باشد.)

فهرستی از مجموعه اقدامات الزامی در سرویس سالانه بویلر

  • بررسی، عیب‌یابی و تمیز کردن فایرساید(Fireside) بویلر.
  • بررسی و پایش دقیق بخش‌های نسوز و گردن‌کش مشعل.
  • تمامی واشرهای دور سوراخ‌های تبادل در هر ناحیه و جایگاهی باید به‌منظور جلوگیری از نشتی‌های احتمالی موردبررسی قرارگرفته و در صورت لزوم تعویض شوند.
  • بررسی و تست عملی تمام شیرها و ولوها ضروری است.
  • شیرها و سوپاپ‌های اطمینان را نیز نباید فراموش کنید. هرچند این ولوها تنها در مواقع خطر درگیر شده و کار می‌کنند اما گاهی به علل مختلفی دچار استهلاک شده و قابلیت خود را از دست می‌دهند.
  • پاک‌سازی و تمیز کردن دقیق و جزئی "قطع کن سطح پایین آب" یا همان (Low-Water Cutoff) نیز اهمیت زیادی دارد. در موارد نیاز تعمیر و تعویض نیز باید حتی باوجود کمترین میزان از خرابی یا کالیبره نبودن، انجام شود. اهمیت بالای این قطعه در عملکرد بویلر را تمام متخصصان به‌خوبی می‌دانند.
  • تمام کنترلرها و ابزار عملیاتی کنترل و پایش وضعیت بویلر باید ضمن عیب‌یابی و سرویس، به‌طور دقیق و عملی کالیبره شوند. کالیبراسیون این ابزارها معمولاً پس از مدت خاصی خودبه‌خود از بین می‌رود.
  • پمپ‌های تغذیه آب باید اورهال شده و به‌دقت ضمن سرویس، در صورت لزوم با تعویض قطعه، اصلاح شوند.
    گیرنده میعانات یا همان چکه‌گیر باید تمیز شود.
  • ترمینال‌های برق باید به‌دقت بررسی و تست شوند زیرا عیوب احتمالی این بخش، گاهی در بلندمدت و پس از آسیب زدن به‌وسیله نمایان می‌شوند.چک کردن ترمینال‌های برق در حیطه تخصص افراد آشنا با اصول و علم برق و الکتریسیته قرار می‌گیرد.
  • بسته به تایم انجام سرویس دوره‌ای بویلر باید مود وسیله به‌درستی، به زمستانی یا تابستانی تغییر حالت دهد.
  • سطح سوخت و همچنین سلامت مدارها و اجزای مرتبط با تأمین سوخت مشعل باید چک شود.
  • دودکش‌ها را تا سرحد امکان تمیز کرده و شانس هرگونه انسداد در آن‌ها را، ولو به‌طور جزئی، از بین ببرید. البته گاهی دودکش‌ها به علل مختلفی نیازمند تعمیر یا تعویض هستند و باید این نکته را هم در نظر داشت.

مجموعه اقدامات الزامی در رسیدگی‌های دوره‌ای بویلر با فواصل نزدیک 

در کنار اقدامات فوق که باید در دوره‌های بلندمدت‌تر انجام شوند و معمولاً سالانه یا سالی دو بار الزامی هستند، برخی دیگر از اقدامات باید در فواصل کوتاه‌تر و با پیگیری بیشتری انجام شوند. برخی از اصلی‌ترین موارد این لیست به شرح زیر است.

  • فیلترهای مربوط به هوا، روغن یا در صورت وجود آب را باید حتماً دو هفته یک‌بار تمیز کنید. انجام این کار با تنظیمات ولوها و آب‌گیری آزمایشی به‌سادگی قابل انجام است. البته در مورد فیلتر هوا کار به‌صورت دستی باید انجام شود.
  • شیشه‌های رصد را که در اصطلاح به آن‌ها (Sight Glass) گفته می‌شود، باید دائماً تمیز نگهداری شوند زیرا تحت هر شرایطی باید دید کامل و دقیقی نسبت به شعله مشعل داشته باشید. درست سوختن مشعل به شکل دیداری قابل احراز است.
  • حتماً هفته‌ای دو بار با یک سناریوی تستی "قطع‌کن سطح پایین آب" را چک کنید. در تست‌های انجام‌شده با پایین آمدن سطح به‌صورت تعمدی، باید مشعل نیز شعله را قطع کرده و خاموش شود.
  • هشدار دود را بهتر است به‌صورت هفتگی تست کنید تا در صورت معیوب بودن هرچه زودتر تعویض شود.
  • سعی کنید حتماً اقدامات انجام‌شده و جزئیات موجود در هر بار بازدید بویلر را با قید تاریخ و جزئیات کافی ثبت کنید. این کمک شایانی به نگهداری از بویلر می‌کند.

رسیدگی و نظافت دوره ای بویلر

(انجام سرویس‌های دوره‌ای باید با جدیت پیگیری شود.)

نتیجه گیری:

رسیدگی های دوره ای بویلر بسیار اهمیت دارد زیرا بویلرها از آن دسته وسایل و سیستم‌هایی هستند که باید به‌صورت دوره‌ای موردبررسی قرارگرفته و تقریباً در تمام طول عمر خود تحت نظر کاربر باشند. واقعیت این است که غفلت از سرویس دوره‌ای و انجام تعمیرات بویلر، اصلاً پیامدهای جالبی به همراه ندارد. انجام این امور باید به شکلی پیوسته و مطابق یک برنامه کلی باشد.در این مقاله از ترموتجهیز به این موضوع مهم پرداختیم.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.