لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

مقایسه هواساز و ایرواشر[بررسی عملکرد+مزایا ومعایب]

شنبه, 14 اسفند 1400
570
0
زمان مورد نیاز : 15 دقیقه

پیشگفتار:

مقایسه هواساز و ایرواشر نیازمند به داشتن دانش کلی درباره عملکرد و ویژگی هر دو دستگاه است. دستگاه‌های ایرواشر و هواساز در بسیاری از جهات، شبیه به یکدیگر عمل می‌کنند؛ به‌ طورکلی هدف هر دو دستگاه یکسان است ولی شیوه تهویه مطبوع در هواساز و دستگاه ایرواشر با همدیگر متفاوت می‌باشد. ایرواشر و هواساز در برخی از جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند که در این مقاله از ترمو تجهیز به این تفاوت‌ها می‌پردازیم. ابتدا قصد داریم عملکرد و ویژگی‌های هرکدام از این دستگاه‌ها را بررسی کنیم.

دستگاه هواساز

دستگاه هواساز یا Air Handling Unit به اختصار AHU خوانده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، دستگاه هواساز نوعی از تجهیزات تهویه مطبوع است که جریان هوا را کنترل می کند. ساختار داخلی آن بسیار ساده است. هواسازAHU قلب تهویه مطبوع مرکزی است. هوای بیرون و هوای اتاق را جمع‌آوری می‌کند، گردوغبار و سایر ذرات را از هوای جمع‌آوری‌ شده حذف می‌کند، دما و رطوبت را تنظیم می‌کند و سپس هوای مطبوع راحت و با طراوت را از طریق مجاری به اتاق‌ها می‌رساند.
به‌ طورکلی، یک دستگاه هواساز یک واحد داخلی بزرگ از تجهیزات تهویه مطبوع تجاری است. این "یونیت داخلی" بزرگ بر روی پشت‌بام یا در امتداد یک دیوار ساختمان خارجی نصب می‌شود. این دستگاه هوای خنک یا گرم تولید می‌کند و آن را برای سرمایش یا گرمایش به اتاق‌ها می‌فرستد. برخلاف تهویه مطبوع تجاری معمولی، واحدهای تهویه مطبوع معمولاً به سفارش ساختمان‌های جداگانه ساخته می‌شوند. برخلاف دستگاه‌های تهویه مطبوع تجاری معمولی، این دستگاه‌های هواساز به سفارش ساختمان‌های جداگانه ساخته می‌شوند. علاوه بر این، دستگاه‌های هواساز را می‌توان با نصب داخلی فیلتر، دستگاه‌های رطوبت زن یا رطوبت‌گیر و سایر دستگاه‌ها برای کنترل دما، رطوبت، جریان هوا و تمیزی هوا به فراخور هر پروژه‌ای ساخت.

دستگاه هواساز

اجزای دستگاه هواساز

یک دستگاه هواساز به‌ طورکلی دارای یک فیلتر، رطوبت ساز، دمنده (پنکه) و مبدل حرارتی (پره) است. هیچ مکانیسم پیچیده‌ای وجود ندارد. سیستم داخلی آن بسیار ساده است.

اجزای دستگاه هواساز

تهویه مطبوع مرکزی در هواساز

برای درک درست عملکرد یک واحد هواساز AHU، درک مفهوم تهویه مطبوع مرکزی ضروری است. تهویه مطبوع مرکزی به سیستمی اطلاق می‌شود که از تجهیزات منبع گرمایی نصب شده در ساختمان برای ارسال آب سرد یا گرم شده به دستگاه هواساز برای استفاده در سرمایش یا گرمایش اتاق‌ها استفاده می‌کند. در مقایسه، سیستمی که به نصب چندین دستگاه منبع گرما نیاز دارد - به‌ عنوان‌ مثال، یک دستگاه برای هر طبقه یا هر واحد در طبقه - "دستگاه تهویه مطبوع فردی" نامیده می‌شود.
تهویه مطبوع مرکزی از ترکیبی از تجهیزات منبع حرارت (دستگاه‌های خنک‌ کننده،دیگ آبگرم و داغ و ...) و تجهیزات تهویه مطبوع (هواساز خانگی و صنعتی، انواع فن کویل) برای سرمایش و گرمایش استفاده می‌کند. ازآنجایی‌ که تمام دستگاه‌های منبع حرارت در یک مکان در ساختمان نصب می‌شوند و آب سرد یا گرم شده برای ایجاد سرمایش یا گرمایش اتاق‌ها به دستگاه‌های هواساز ارسال می‌شود، تهویه مطبوع مرکزی را تهویه مطبوع متمرکز نیز می‌نامند. سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی معمولاً در ساختمان‌ها و تأسیسات بزرگ نصب و استفاده می‌شوند.تهویه مطبوع مرکزی چندین مزیت دارد. برای مثال، امکان انتخاب انعطاف‌ پذیر مکان‌های نصب چیلر صنعتی و خانگی ها و هواسازها AHU را فراهم می‌کند و طراحی انعطاف‌ پذیر مسیرهای لوله‌ کشی آب را امکان‌ پذیر می‌سازد.

تهویه مطبوع مرکزی دستگاه هواساز

عملکرد دستگاه هواساز AHU

دستگاه‌های هواساز به طور گسترده در ساختمان‌های بزرگی پرتردد، مانند سالن‌های تئاتر و مراکز خرید استفاده می‌شود. یکی از دلایل استفاده از هواسازها در این فضاها این است که این ساختمان‌ها مشمول مقررات سختگیرانه‌ ای در مورد تخلیه دی‌اکسید کربن و تمیزی هوا هستند. در یک ساختمان بزرگ باید از تعداد زیادی فن دمنده برای گردش هوا استفاده کرد و ازآنجایی‌ که دستگاه‌های هواساز هوای بیرون را به داخل اتاق انتقال می‌دهند، می‌توانند تعداد فن‌های دمنده مورد نیاز را کاهش دهند.
از دستگاه‌های هواساز نیز در کارخانه‌ها و سایر مکان‌های کاری که در آن گازهای قابل احتراق وجود دارد، استفاده می‌شود. در ساختمان‌هایی که گازهای قابل احتراق به کار می‌روند، جرقه‌ های تولید شده توسط یک دستگاه الکتریکی می‌تواند باعث انفجار شود؛ بنابراین در چنین مکان‌هایی از تجهیزات ضد انفجار در دستگاه‌های هواساز استفاده می‌شود.
هواسازها خود به‌ تنهایی نمی‌توانند عمل سرمایش و گرمایش را انجام دهند و برای ایجاد سرمایش و گرمایش نیاز است از دستگاه‌های تهویه‌ مطبوعی مانند چیلرها و VRF خانگی و صنعتی ها و همچنین تجهیزات گرمایشی مانند کویل آب گرم متصل به موتورخانه یا انواع پکیج گرمایشی استفاده کرد. 
درون یک دستگاه هواساز یک کویل آب گرم و یک کویل آب سرد، کویل گرم‌ کردن مجدد، مرطوب‌کننده، فیلتر هوا، فن‌های دمنده و موارد دیگر موجود است. ازآنجایی‌ که تمام دستگاه‌های داخلی یکپارچه شده و در واحد هواساز ادغام شده‌اند، تعمیر و نگهداری و بازرسی آسان است.
مکانیزم ایجاد سرمایش و گرمایش در دستگاه‌های هواساز به این صورت است که در مسیر عبور هوا در داخل هواساز کویل های آب قرار می‌گیرد. برای ایجاد سرمایش آب درون این کویل به‌وسیله دستگاه خنک‌کننده مرکزی ساختمان مانند چیلر خنک می‌گردد و همچنین برای ایجاد هوای گرم آب درون کویل به وسیله موتورخانه در صورت اجرای سیستم گرمایش مرکزی و یا پکیج گرمایشی گرم می‌گردد.
در دستگاه‌های هواساز از چیلر یا VRF خانگی و صنعتی به‌عنوان تجهیزات منبع گرما استفاده می‌کنند و برای تنظیم دمای هوا، حرارت را بین آب سرد/گرم شده یا مبرد و هوا مبادله می‌کنند؛ بنابراین، دستگاه‌های هواساز عملکردی انعطاف‌ پذیر و عالی را ارائه می‌دهند. برای مثال، در ساختمان‌های با اندازه متوسط/بزرگ را می‌توان از چیلرها استفاده می‌شود، درحالی‌که ساختمان‌های کوچک/متوسط می‌توانند از دستگاه VRF استفاده کنند.

عملکرد دستگاه هواساز AHU

مزایای دستگاه هواساز

یکی از مزایای دستگاه‌های هواساز این است که می‌توان آنها را با هم در یک مکان بیرونی نصب کرد. دستگاه‌های تهویه مطبوع تجاری معمولی در فضای باز بر روی پشت‌ بام یا در امتداد دیوارهای خارجی ساختمان نصب می‌شوند، اما واحدهای داخلی باید به‌صورت جداگانه در اتاق‌ها نصب شوند. علاوه بر این، تعمیر و نگهداری هر واحد داخلی نصب شده در یک اتاق ضروری است و نیازمند به‌ صرف هزینه و همچنین پروسه‌ای زمان‌بر است. در مقایسه، دستگاه‌های هواساز را می‌توان گروه‌ بندی و در یک مکان خارجی نصب کرد تا تعمیر و نگهداری در آن مکان تسهیل گردد. 

معایب دستگاه هواساز

در صورت خراب‌ شدن یک دستگاه هواساز به‌خاطر یک سیستم یکپارچه بودن، باعث ازکارافتادگی همه تجهیزات تهویه مطبوع و اختلال در عملکرد کل تأسیسات می‌گردد در نتیجه نصب بیش از یک دستگاه هواساز خواسته شده برای پروژه برای جلوگیری از این اتفاق بسیار ضروری است.

نگهداری و سرویس دستگاه هواساز

یک دستگاه هواساز از فیلتر، رطوبت ساز، دمنده (پنکه) و مبدل حرارتی (پره) تشکیل شده است. برخی از دستگاه‌های هواساز به‌اندازه کافی بزرگ هستند که افراد بتوانند وارد آن شوند، بنابراین مهندسان گاهی اوقات برای نگهداری وارد دستگاه هواساز می‌شوند.
در داخل یک دستگاه هواساز می‌توان فیلتر هوا در انواع مختلف از فیلتر درشت تا یک فیلتر خوب به نام فیلتر فیلتر هپا نصب کرد.
بستگی از محل نصب هواساز و نوع کاربری ساختمان دارد.دستگاه هواساز هایژنیک (بیمارستانی) در برخی از پروژه‌های بیمارستانی و صنعتی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند باید دارای یک فیلتراسیون بسیار قوی باشند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که فیلتر با گردوغبار پوشانده می‌شود، باید با استفاده از یک دستگاه مکنده شبیه به جاروبرقی یا مواد شیمیایی تمیزکننده تمیز شود.
کلر و همچنین سختی‌های موجود در آب در داخل دستگاه رطوبت ساز رسوب می‌کند و باعث مسدود شدن چشمه‌های آن می‌گردد؛ بنابراین با استفاده از مواد شیمیایی برای جدا شدن راحت تر این مواد از رطوبت ساز قبل از تمیزکردن استفاده می‌کنند.
فن‌های دمنده نیز گردوغبار را جمع‌آوری می‌کنند. مواد شیمیایی برای تمیز کردن و حذف کثیفی‌های سرسخت از فن‌ها استفاده می‌شود.در طول عملیات خنک‌ سازی، برخی از بخش‌های مبدل حرارتی با آب متراکم پوشیده می‌شوند و ممکن است رشد قارچ را افزایش دهند؛ بنابراین مبدل حرارتی باید با مواد شیمیایی تمیز شود. تعمیر و نگهداری در بهار یا پاییز زمانی که از دستگاه هواساز استفاده نمی‌گردد، انجام می‌شود.

دستگاه ایرواشر

دستگاه ایرواشر خانگی و صنعتی صنعتی یک دستگاه ترکیبی است که ترکیبی از یک دستگاه تصفیه هوا، یک مرطوب‌کننده و تأمین‌کننده خنک‌کننده 100٪ هوای تازه است. دستگاه ایرواشر مانند مرطوب‌کننده‌های معمولی، رطوبت را به هوا اضافه می‌کنند و مانند یک تصفیه‌ کننده هوای معمولی، آلاینده‌های موجود در هوا را حذف می‌کند. همچنین مانند یک خنک‌ کننده هوای تبخیری هوا را خنک می‌کند؛ بنابراین، آنها می‌توانند خشکی نامطلوب هوا را رفع کنند و همچنین آلاینده‌های هوا را کاهش دهند. فیلترهای گردوغبار ابتدایی واقع در ورودی دستگاه از ورود ذرات گردوغبار به منطقه‌ای که قرار است خنک شود، جلوگیری می‌کند.

کاربرد دستگاه ایرواشر

دستگاه ایرواشر ترکیبی از مرطوب‌ کننده و تصفیه‌ کننده هوا است که در شرایطی که هوای داخل خانه خشک و آلوده است، یک آب‌ و هوای ایده آل برای داخل خانه ایجاد می‌کند. در طول مرطوب‌سازی، آلاینده‌ها از هوا شسته می‌شوند و تنها هوای تمیز و مرطوب شده در همان زمان به داخل اتاق بازمی‌گردد.

کاربرد دستگاه ایرواشر

یک دستگاه ایرواشر چگونه کار می‌کند؟ (عملکرد دستگاه ایرواشر)

دستگاه ایرواشر، از یک کابینت فلزی برای انتقال هوا ساخته شده است و دارای فن گریزازمرکز برای تولید هوای با فشار بالا است و همچنین یک پمپ گردش آب، آب را روی پدهای سلولزی می‌پاشد تا هوای گرم ورودی را خنک کند.
دستگاه‌های ایرواشر بسیاری از انواع آلاینده‌های هوای خانگی از جمله گردوغبار، شوره حیوانات خانگی، موهای حیوانات خانگی، کپک هوای موجود در هوا، گرده و سایر ذرات معلق در هوا را از بین می‌برند و درعین‌ حال به هوا رطوبت می‌افزایند. متداول‌ ترین انواع ایرواشر از فناوری پیش برنده استفاده می‌کنند. یک دستگاه ایرواشر همچنین از پیش فیلتر برای فیلترکردن ذرات آلرژی‌زا و گردوغبار از هوای ورودی قبل از خنک‌ کردن اتاق شما استفاده می‌کند.این مدل‌ها از فناوری اصل تبخیر برای اضافه کردن رطوبت به فضای شما استفاده می‌کنند.

عملکرد دستگاه ایرواشر

ظرفیت ‌های جریان هوای ایرواشر (دبی هوا)

سیستم ایرواشر دارای ظرفیت‌ هایی است که از CFM 5000 جریان هوا تا  CFM100000 شروع می‌شود. ظرفیت پوشش منطقه برای سرمایش با تجهیزات منفرد از SQFT 1000 تا SQFT 5000 است. توزیع هوا از طریق کانال گالوانیزه انجام می‌شود. برای اطمینان از خنک‌سازی، مرطوب‌سازی و شستشوی هوا، یک ایرواشر با ظرفیت کمی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به آن نیاز دارید، در نظر بگیرید.

مزایای دستگاه ایرواشر

بزرگ‌ ترین ویژگی و مزایای یک دستگاه ایرواشر استفاده و نگهداری آسان است. هنگام خرید، مجموعه ویژگی‌ها و مزایای هر مدل را مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که آیا ویژگی‌های ضروری در لیست شما وجود دارد یا خیر.

مزایای رایج دستگاه ایرواشر عبارت‌اند از:

  • دارای فن چند سرعته.
  • موتور سازگار با دور متغیر VFD.
  • دارای موتور تک فاز و حفاظت اتصال کوتاه.
  • کنترل از راه دور دیجیتالی.
  • رطوبت گیر قابل تنظیم.
  • دارای نشانگر کم بودن آب و همچنین خاموش شدن اتوماتیک دستگاه.
  • دارای نشانگر تغییر فیلتر.

نگهداری و سرویس دستگاه ایرواشر

همانند دستگاه هواساز تمیزکردن و سرویس منظم ایرواشر بسیار مهم است. تمیزکردن مکرر از رشد کپک و باکتری در داخل مخزن آب جلوگیری می‌کند و همچنین برای خروج آلاینده‌های موجود در پشت فیلترهای هوا، ما به شما توصیه می‌کنیم برای حفظ عملکرد بهینه، ایرواشر خود را هرچند روز یکبار تمیز کنید. همچنین ایده خوبی است که آب را به طور منظم تغییر دهید تا رطوبت آن تازه بماند.

نگهداری و سرویس دستگاه ایرواشر

بررسی تفاوت دستگاه هواساز و ایرواشر

دستگاه ایرواشر فقط می‌تواند ذرات بزرگ‌ تر را از هوا حذف کنند. ایرواشر می‌تواند به طور مؤثر 90 درصد ذرات با قطر بزرگ‌تر از 10 میکرومتر را حذف کند. بااین‌حال، وقتی صحبت از ذرات با قطر کمتر از 1 میکرومتر می‌شود، این میزان به زیر 20 درصد می‌رسد. درحالی‌که دستگاه هواساز دارای میزان حساسیت بیشتری نسبت به آلاینده‌های هوا می‌باشد. فیلتر کیسه ای هواساز در هواساز دارای راندمانی تا 95 درصد در مقابل ذرات آلاینده‌ای با قطر 0.4 میکرومتر و همچنین فیلتر هپا موجود در هواسازها دارای راندمان 99 درصدی در مقابل ذراتی با قطر 0.3 میکرومتر می‌باشد؛ بنابراین تفاوت دستگاه هواساز و ایرواشر در عملکرد آنها در پاکسازی هوا مقابل آلاینده‌های موجود در هوا است. به همین خاطر از دستگاه هواساز عمدتاً برای فضاهای حساس که باید عاری از آلاینده‌های هوا باشند و نیاز به سطح بالایی پاکسازی دارند، استفاده می‌گردد. درحالی‌که از دستگاه ایرواشر برای به ‌وجود آوردن یک هوای مطبوع و ایده‌آل در یک فضای صنعتی یا خانگی استفاده می‌شود.
در یک دستگاه هواساز عمل خنک ‌سازی و یا گرم‌کردن هوای خروجی به وسیله کویل های آب سرد یا گرمی که در مسیر عبور هوا در دستگاه وجود دارند، صورت می‌گیرد. اما سیکل درون ایرواشر کاملاً شبیه کولر آبی می‌باشد و فرآیند آن خنک سازی و رطوبت زنی می‌باشد که فرایند اشباع ادیاباتیک است.

نتیجه‌ گیری 
در این مقاله به مقایسه دستگاه هواساز و ایرواشر پرداخته‌ایم. ایرواشر و هواساز دو سیستم مجزا تهویه مطبوع در واحدهای مسکونی، اداری و مناطق صنعتی هستند. ایرواشر و هواساز با راندمان بالا برای نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در محوطه‌های صنعتی و ساختمان‌های مسکونی و اداری طراحی شده‌اند. هر دو بر اساس تأمین هوای تمیز و عمدتاً خنک، عمل می‌کنند. ظرفیت تهویه و کانال‌کشی برای هواسازها فراهم می‌باشد و ایرواشرها نیز برای آپارتمان‌ها، بسیار کاربردی هستند.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

 

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.