لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

مقایسه دیگ چدنی و دیگ استیل[بررسی مزایا ومعایب هر کدام]

شنبه, 02 بهمن 1400
58
0
زمان مورد نیاز : 10 دقیقه

پیشگفتار:

"انتخاب بین دیگ چدنی و دیگ استیل"، شاید امری ساده تلقی شود اما در عمل داستان کمی فرق دارد. وقتی‌که پای گرمایش و سرمایش وسط باشد، در مصرف انرژی، تمام کاربران به دنبال بهره‌وری بالا هستند. واقعیت این است که در بلندمدت، هزینه‌های عملیاتی جاری یک پروژه گرمایشی یا سرمایشی، می‌تواند با هزینه‌های ابتدایی نصب و راه‌اندازی برابری کرده یا حتی از آن پیشی بگیرد. به همین خاطر اساساً بهره‌وری در مصرف انرژی، یک مبحث بسیار کلیدی و مهم در این قسم سیستم‌هاست. دیگ یا همان بویلر نیز یکی از این ابزار و سیستم‌هاست. اما هم‌زمان و در کنار بهره‌وری بالا در مصرف انرژی، باید در نظر داشته باشید که در دنیای دیگ‌ها، به خاطر تماس مستقیم و تابش بی‌واسطه شعله و انرژی، مباحثی مانند طول عمر و نگهداری نیز به چالش تبدیل می‌شوند. به همین دلیل بر آن شدیم تا در رویکردی کلی‌نگر، مقایسه‌ای بین دیگ چدنی و دیگ استیل داشته باشیم.

دیگ استیل پاسخی مدرن‌تر به نیازهای جدید است

(دیگ استیل پاسخی مدرن‌تر به نیازهای جدید است.)

مسئله اصلی خصوصیات و ویژگی‌های مواد است!

شاید نیازی به توضیح نباشد اما اهمیت بالای این موضوع ما را بر آن داشت تا تأکید مکرری بر آن داشته باشیم.مقایسه بین دیگ چدنی و دیگ استیل، در اصل یک مقایسه و بررسی بین مختصات و ویژگی‌های چدن و استیل است.بدیهی است که خصوصیات این دو نوع از فلز، با ویژگی‌ها و تمایزهای دیگ چدنی و دیگ استیل رابطه مستقیمی دارد.هرچند در حال حاضر امکان پرداختن به این موضوع را نداریم اما برای کسب اطلاع بیشتر بد نیست تا به آن رجوع کرده و دراین‌باره نیز مطالعه‌ای داشته باشید.

خصوصیات دیگ چدنی؛ وزن و طول عمر بیشتر

پیش از هر چیز در نظر داشته باشید که اساساً بخش اعظم دیگ یا همان بویلرهای استاندارد، از نوع دیگ چدنی بوده و در حال حاضر، دست‌کم از حیث کمیت، برتری با دیگ‌های چدنی است.این موضوع از یک‌سو به خاطر تقدم زمانی و ابداع زودتر دیگ چدنی است و از سوی دیگر شاید بتوان برخی علل جانبی برای آن یافت؛ عللی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

ویژگی های دیگ چدنی

در مورد دیگ چدنی باید بدانید که نسبت به دیگ استیل بسیار سنگین‌تر است.اما درعین‌حال همین سنگینی، کمک کرده تا با در نظر داشتن ضخامت بیشتر پوسته، طول عمر آن‌هم بالا باشد.در کنار این وزن و طول عمر بالا، قیمت آن کم است و اساساً ارزان بودن یک نقطه قوت برای دیگ چدنی است.البته بدیهی است که این نقطه قوت، تحت هر شرایطی و برای هر طیفی از مشتریان، یک نقطه قوت برجسته محسوب نشده و باید بسته به شرایط این موضوع را سنجید.

خصوصیات دیگ چدنی؛ وزن و طول عمر بیشتر

(استفاده از دیگ چدنی سابقه تاریخی طولانی‌تری دارد.)

خصوصیات دیگ استیل؛ ایده‌ای مدرن‌تر برای افزایش بهره‌وری

درکنار این موارد بسیاری از دیگ‌های با بهره‌وری بالا که کندانسینگ بویلر(Condensing Boiler) نامیده می‌شوند، نیاز الزامی به استیل ضدزنگ دارند. پروسه عملکرد این بویلر یا همان دیگ‌ها، به طریقی است که در طول چرخه مطلوب، شاهد یک چرخه نامطلوب جانبی هستید که به آن تشکیل میعانات اسیدی می‌گویند. در چرخه تشکیل میعانات اسیدی، اساساً محتویات و املاح آب، که در شرایط ایده آل صرفاً دی‌اکسید کربن بوده و در شرایط نرمال ممکن است حتی گوگرد را نیز شامل شود، دچار تغییراتی می‌شوند. این تغییرات که از تغییر دمای ناگهانی آب در کاربرد بویلر ناشی می‌شوند، باعث کاهش (pH) و درنتیجه افزایش خاصیت اسیدی آب می‌شوند. میعانات اسیدی، چنانچه با فلزاتی غیر از استیل ضدزنگ تماس پیدا کنند، چه در بلندمدت و چه در کوتاه‌مدت، به‌سلامت آن‌ها لطمه وارد می‌کنند. به بیانی دیگر دیگ چدنی در چنین پروسه‌های به‌سرعت توسط اسیدهای محلول در آب دچار خوردگی شده و در اصطلاح عامیانه سوراخ می‌شود!

خصوصیات دیگ استیل؛ ایده‌ای مدرن‌تر برای افزایش بهره‌وری

(در کندانسینگ بویلرها، استفاده از استیل ضدزنگ یک الزام است.)

بررسی تفاوت دیگ چدنی و دیگ استیل

بامطالعه دو بخش اخیر، به‌طورقطع متوجه شده‌اید که اساساً شاید نتوان دیگ چدنی یا دیگ استیل را بر دیگری ارجحیت داده و یکی را صاحب برتری مطلق دانست. با نگاهی به این دو بخش، اولین دوقطبی که در ذهن ایجاد می‌شود، دوقطبی بین بهره‌وری بالا در مصرف انرژی توسط دیگ استیل و قیمت کمتر و طول عمر بیشتر در دیگ چدن است.درحالی‌که بهره‌وری در مصرف انرژی همواره یک هدف ارزشمند و مهم است اما شاید همه افراد توانایی پرداخت هزینه‌های ابتدایی آن را نداشته باشند.بااین‌وجود پیشنهاد می‌کنیم در تصمیم‌گیری بین دیگ چدنی و دیگ استیل این فاکتورها را در نظر بگیرید:

  • هزینه نصب و راه‌اندازی؛ این هزینه‌ای است که در بدو خرید و نصب وسیله با آن مواجه می‌شود. دقت کنید که هزینه نصب و راه‌اندازی به‌صورت یکجا و ناگهانی به بودجه شما تحمیل می‌شود پس باید مجموع آن را به‌طور منطقی محاسبه کرده و به‌عنوان یک فاکتور در تصمیم‌گیری لحاظ کنید.
  • طول عمر؛ طول عمر هر وسیله‌ای ازجمله بویلر اهمیت دارد و در اصل به‌نوعی میزان اثربخشی سرمایه شما را بیان می‌کند. اگر 20 میلیون تومان برای وسیله‌ای با 10 سال عمر مفید پرداخت کنید، طبیعتاً بهتر است پرداخت 20 میلیون برای محصولی با 5 سال طول عمر مفید است. پس در انتخاب بین دیگ چدنی و دیگ استیل، این فاکتور را هم مدنظر داشته باشید.
  • هزینه‌ها و زحمت سرویس، نگهداری، تعمیر و تعویض؛ فراموش نکنید که حتی مرغوب‌ترین محصول نیز در طول عمر خود، به سرویس و نگهداری نیاز داشته و در معرض خرابی است. پس باید از پیش هزینه‌ها و زحمت‌های مربوط به این بخش را نیز به‌عنوان یک فاکتور برای انتخاب بین دیگ چدنی و دیگ استیل در نظر بگیرید.
  • میزان بهره‌وری انرژی؛ نیازی به توضیح نیست که این فاکتور چرا و تا چه حد در یک سیستم اهمیت دارد.

بررسی تفاوت دیگ چدنی و دیگ استیل

نتیجه گیری:

"تفاوت دیگ چدنی با دیگ استیل"،کدام‌یک را باید خرید؟ اگر بهره‌وری بالا در مصرف انرژی و موضوعاتی مانند حمایت از اصول حفاظت محیط‌ زیست برای شما اهمیت داشته و به دنبال استفاده از تکنولوژی جدیدتری هستید، بدیهتاً باید به سراغ دیگ استیل بروید. شایان‌ذکر است که دیگ استیل از حیث وزن کمتر نیز دست برتر را دارد. اما در نقطه مقابل اما در مورد قیمت و طول عمر دغدغه دارید و الزامی به استفاده از پروسه‌های کاندنسینگ وجود ندارد، دیگ چدنی می‌تواند گزینه ایده آل شما باشد.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.