لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

تجهیزات موردنیاز در تأسیسات شوفاژخانه(موتورخانه)

دوشنبه, 04 بهمن 1400
59
0
زمان مورد نیاز : 10 دقیقه

پیشگفتار:

"تجهیزات تأسیسات موتورخانه" یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان است که باید موقع ساخت‌وساز به آن توجه داشت و به گفته مهندسان، قلب و مرکز ساختمان می باشد.در این مقاله از ترموتجهیز به معرفی تجهیزات و وسایلی پرداخته‌ایم که در قسمت شوفاژخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند.پس تا انتها با ما همراه باشید.

تجهیزات موردنیاز در تأسیسات شوفاژخانه(موتورخانه)  

یکی از بخش‌های مهم ساخت‌وساز ساختمان، چه مسکونی و چه اداری و تجاری، تهیه و تأمین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ساختمان است. برای بخش تجهیزات گرمایشی از اصطلاح شوفاژخانه یا موتورخانه استفاده می‌شود که به اعتقاد بسیاری از مهندسان ساخت‌وساز، مرکز ساختمان و درنتیجه مهم‌ترین قسمتی از ساختمان است که ساخته می‌شود. به نظر می‌رسد که به همین دلیل که شوفاژخانه اهمیت بسیار زیادی در ساختمان دارد، باید تجهیزات و وسایل به‌کاررفته در آن بسیار مناسب و کارآمد و صد البته استاندارد باشند.بنابراین لازم است علاوه بر حضور مهندسین ساختمان‌سازی، از حضور و کمک مهندسین مکانیک و برق نیز بهره گرفت. این تجهیزات به‌قدری اهمیت دارند که وجود اشکال در آن هرگونه ازکارافتادن آن‌ها می‌تواند باعث‌وبانی اتفاق‌های ناخوشایندی شود.معمولاً در شوفاژخانه‌ها که در زیرزمین ساختمان‌ها تأسیس می‌شوند، همه انواع اتصالات و سیستم‌هایی که مربوط به ساختمان بوده و قابلیت تأمین نیازهای ساختمان را دارند، وجود داشته و توسط مهندسین عمران و مکانیک و برق موردبررسی و تائید قرار می‌گیرند.معمولاً تجهیزات اصلی شوفاژخانه عبارت‌اند از دیگ شوفاژ، مشعل، پمپ، سختی گیر و منبع انبساطی. که ما در ادامه به بررسی و معرفی این موارد می‌پردازیم.

تجهیزات موردنیاز در تأسیسات شوفاژخانه

(تجهیزات موردنیاز در تأسیسات شوفاژخانه)

انواع دیگ بخار در موتورخانه

دیگ بخار که دیگ شوفاژ هم نامیده می‌شود، یک محفظه بسته است که ازیک‌طرف به آب و از طرف دیگر به آتش متصل شده است. این دیگ به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که با فشار واردشده از گرما، آب ورودی را تبدیل به بخار می‌کند.دیگ‌های شوفاژ از دو نوع چدنی و فولادی ساخته می‌شوند. دیگ چدنی بازدهی گرمای بالاتری دارد، ولی برای فشارهای کم استفاده می‌شود، درحالی‌که دیگ فولادی برای شرایطی طراحی شده است که فشار بالا باشد. معمولاً به خاطر خطر بیشتر گاز نسبت به گازوئیل، باید نسبت به کنترل آن حساسیت بیشتری هم داشت.به‌صورت عادی مشعل دارای ترموکوپلی برای کنترل‌ کردن است که اگر شعله به هر دلیل خاموش شده و از بین برود، این ترموکوپل باعث قطع شدن جریان گاز می‌شود.

نقش مشعل در تأسیسات موتورخانه (شوفاژخانه)

دومین وسیله مهم مورداستفاده در تأسیسات شوفاژخانه، مشعل است. مشعل عبارت است از وسیله‌ای که انرژی سوخت را به کمک هوا تبدیل به انرژی گرمایی می‌کند.درواقع دیگ‌های شوفاژ انرژی موردنیاز خود برای تولید بخار را به کمک مشعل به دست می‌آورند. 
سایز مشعل‌ها با توجه به حرارت تولیدی و نوع مصرفشان متفاوت است.مشعل‌ها انواع متفاوتی دارند که این تفاوت به خاطر اندازه و میزان شعله، نوع سوخت مصرفی، روش اشتعال، و ظرفیتشان تعیین می‌شود.معمولاً مشعل‌ها در دو نوع گازسوز و سوخت مایع تولید می‌شوند.

انواع پمپ های موتورخانه و بررسی کاربرد آنها

سومین وسیله بسیار مهم هر شوفاژخانه‌ای پمپ‌ها هستند.پمپ عبارت است از وسیله‌ای که با کمک انرژی مکانیکی باعث جابه‌جا شدن مواد می‌شود.پمپ‌ها انواع مختلفی داشته و درنتیجه بسته به نوع مصرفی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، کاربردشان متفاوت است.پمپ‌های دینامیکی، پمپ‌های پیستونی، پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پره‌ای، پمپ‌های پلانجری و پمپ‌های دنده‌ای از انواع مختلف پمپ‌های موجود در بازارهستند.پمپ‌های مکانیکی برای فشارهای متوسط مورداستفاده قرار می‌گیرند، پمپ‌های دنده‌ای به درد فشارهای کم می‌خورند و پمپ‌های دیافراگمی برای فشارهای متفاوت طراحی‌شده‌اند.

شوفاژخانه مرکز و قلب ساختمان است.

نقش سختی گیر در موتورخانه و بررسی انواع آنها

حالا نوبت به سختی گیر می‌رسد.درواقع آب مصرفی ما دارای یون‌هایی هستند که قابل‌حل نبوده و درنتیجه باعث می‌شوند آب نرمی خود را ازدست‌داده و اصطلاحاً سخت شود.سختی گیر شوفاژخانه باعث می‌شود که تجهیزات موتورخانه دچار رسوب نشوند و درواقع سختی‌های آب در آن‌ها لایه رسوبی به وجود نیاورد.چون می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن‌ها شود. 
مثل بیشتر وسایل و تجهیزات شوفاژخانه، سختی گیر هم انواع مختلفی دارد، ازجمله:
سختی گیر رزینی که البته همراه با سختی گیر کربنی کار می‌کند و چون مدام باید فیلترهای آن تعویض شود و این قابلیت را ندارد که بتوان برای مدتی طولانی از آن استفاده کرد، چندان مورداستفاده و مقبولیت نیست. 
سختی گیر مغناطیسی برای از بین بردن کلسیم موجود در آب به کار می‌رود و با قرار گرفتن در مسیر آب، کلسیم را تبدیل به کلسیت می‌کند. البته این کار باعث نمی‌شود سختی آب از بین برود، ولی مانع رسوب‌گذاری آن می‌شود. 
سختی گیر الکترونیکی هم با استفاده از برق کار می‌کند و همین باعث می‌شود که به‌شدت خطرناک باشد. شاید خطرناک بودن آن همراه بادوام اندکش باشد که باعث می‌شود کمتر کسی دوست داشته باشد از آن استفاده کند.
سختی گیر الکترولیتی هم وجود دارد که از کاتد و آند تشکیل‌شده و فقط سختی آب را غیرفعال می‌کند اما آن را از بین نمی‌برد.

تجهیزات شوفاژخانه

(تجهیزات شوفاژخانه باید استاندارد و مطمئن باشند.)

نقش منبع انبساط در موتورخانه 

فشار و گرما باعث می‌شوند که آب موجود در دیگ شوفاژ تبدیل به بخار شود. این فشار و گرما باعث گرم شدن شدید آب می‌شوند که البته این امر موجب زیادشدن حجم گاز هم می‌شود. بخار به‌شدت به دیواره‌های دیگ فشار وارد کرده و باعث انفجار و ترکیدن آن می‌شود. برای کنترل این مشکل و جلوگیری از ترکیدن و انفجار دیگ، از یک منبع انبساطی استفاده می‌شود. این وسیله از طریق لوله به مخزن وصل شده، دمای بخار و فشار آن را کنترل و تنظیم می‌کند و به‌این‌ترتیب جلوی انفجار و ترکیدن دیگ را می‌گیرد.

منبع انبساطی هم انواع مختلفی دارد، ازجمله:

  • منبع معمولی.
  • منبع دیافراگمی.
  • منبع دوجداره. 
  • منبع انبساطی تیوپی.

منبع انبساطی معمولی خودش دو نوع دارد؛ باز و بسته که اولی دارای سطح باز است و مایع درون محفظه‌اش مستقیماً با هوای بیرون تماس دارد و دومی کاملاً بسته است و با مکانیسم خاص درون خود فشار و بخار را کنترل می‌کند.

تجهیزات تأسیسات شوفاژخانه

(تجهیزات تأسیسات شوفاژخانه) 

نتیجه گیری:

موتورخانه قلب تپنده ی یک ساختمان محسوب میشود."تجهیزات موتورخانه" در ساختمان ها شامل دستگاه های مکانیکی و کنترل کننده الکتریکی و تاسیسات لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان می شود که در یک فضا وجود دارد چون کنترل آن ها راحت تر می شود.محل قرار گرفتن این تجهیزات موتورخانه است و یک جا جمع شدن تاسیسات لازم، فرآیند تعمیر موتورخانه را نیز آسان تر می کند.تجهیزات موتورخانه  شامل دیگ یا بویلر،پمپ آب، مشعل، سختی گیر و منبع انبساط می شود که هرکدام کارایی خاصی دارند. در این مقاله از ترموتجهیز به بررسی هر یک از این تجهیزات موتورخانه پرداختیم.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.