لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

نکات مهم نصب و راه‌اندازی رادیاتور شوفاژ به بهترین شکل ممکن

دوشنبه, 04 بهمن 1400
66
0
زمان مورد نیاز : 8 دقیقه

پیشگفتار:

نصب شوفاژ در فصل سرد سال اهمیت ویژه ای پیدا می کند،زیرا سیستم گرمایشی شوفاژ یکی از بهترین روش‌ها برای گرم کردن ساختمان است.ما در سایت ترموتجهیز و در این مقاله روش نصب و راه‌اندازی شوفاژ و نکات مربوط به آن، روشن کردن آن، هواگیری و نحوه خاموش کردن آن را شرح خواهیم داد پس تا انتها با ما همراه باشید. 

نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایشی شوفاژ 

هنگام ساخت‌وساز ساختمان، یکی از چیزهایی که فکر مهندسان را به خود مشغول می‌کند، مجهز کردن ساختمان به وسایل گرمایشی است که مخصوصاً با فرارسیدن فصل سرد سال اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.یکی از سیستم‌های گرمایشی که مدت‌ها است مورد استقبال و استفاده قرارگرفته است، سیستم گرمایشی شوفاژ است که به خاطر امنیت بیشتر نسبت به بخاری، بازده گرمایی بالا و درعین‌حال متعادل و مناسب در ساختمان، و نصب و استفاده آسان و زیاد نبودن هزینه‌های متفرقه آن طرفداران زیادی دارد.

نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایشی شوفاژ

(نصب و راه‌اندازی سیستم گرمایشی شوفاژ به بهترین شکل ممکن)

مقدمات نصب شوفاژ

برای نصب سیستم گرمایشی شوفاژ مقدماتی لازم است که باید به‌دقت موردبررسی قرار بگیرد.یکی از مهم‌ترین این مقدمات آماده‌سازی ساختمان برای نصب شوفاژ است.در ساختمان‌های قدیمی‌تر، در پایینی‌ترین قسمت ساختمان بخشی به نام موتورخانه یا شوفاژخانه وجود دارد که کنترل گرما و حرارت منتقلِ در لوله‌های شوفاژ و درنتیجه گرم شدن ساختمان بر عهده این بخش قرار دارد. اما در ساختمان‌های جدید، دیگر نیازی به ساخت شوفاژخانه نیست.کافی است برای هر واحد ساختمان یک پکیج تهیه شود که به‌صورت دیواری یا زمینی نصب می‌شود و به‌این‌ترتیب حرارت موجود در هر واحد به‌صورت مستقل تأمین می‌شود. 
اما قبل از نصب هر نوع سیستم گرمایشی شوفاژ چه با استفاده از پکیج و چه با استفاده از موتورخانه باید از لوله‌کشی آن مطمئن شد.لوله‌کشی شوفاژ باید توسط لوله‌کش متخصص انجام شود.شوفاژ دارای دو شیر ورودی و خروجی آب گرم است و برای همین باید هنگام نصب شوفاژ با لوله‌کشی مناسب مطمئن شد که لوله‌های آب به ورودی  و خروجی آب شوفاژ وصل شده است.

لینک دهی به محصولات:

پکیج دیواری و زمینی و انواع شوفاژ

نکات مهم برای نصب شوفاژ

برخی نکات دیگر را هم باید قبل از نصب شوفاژ رعایت کرد که در اینجا ما به‌صورت مختصر به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • بهتر است شوفاژ در نزدیکی در یا پنجره نصب شود.این کار به خاطر آن است که بر اساس اصول مهندسی ساختمان سردترین مکان خانه نزدیک پنجره و یا درب است و امکان نفوذ هوا از طریق درزهای آن وجود دارد.بنابراین بهترین روش گردش حرارت در اتاق و جبران کسری تابش گرمایی وقتی اتفاق می‌افتد که شوفاژ زیر پنجره یا نزدیک درب نصب‌شده باشد.نیروی شناوری هوای گرم شوفاژی که زیر پنجره نصب‌شده است، آن‌قدر بزرگ خواهد بود که مانع نفوذ هوای سرد از طریق پنجره یا درب شده و جریان هوا در اتاق برقرار شود.
  • حتماً دقت کنید که فضای پشت شوفاژ عایق‌کاری شود.
  • هنگام نصب شوفاژ مطمئن شوید که شوفاژ حداقل 100 میلی‌متر از اطراف خود فاصله داشته باشد.

طریقه نصب شوفاژ به بهترین شکل ممکن

حالا که مطمئن شدید که لوله‌کشی به‌خوبی انجام‌شده است، مکان شوفاژ را زیر پنجره یا درب مشخص کردید و دیوار پشتی شوفاژ را هم عایق‌کاری نمودید، وقت آن رسیده است که به سراغ نصب سیستم گرمایشی خود بروید.در ابتدا باید محل پایه‌های دیواری شوفاژ را مشخص و اندازه‌گیری کرده، نشانه‌گذاری را روی دیوار انجام داده و اندازه‌ها را تراز کنید. یادتان باشد که پایه‌های دیواری بزرگ در قسمت بالا و پایه‌های دیواری کوچک در قسمت پایین شوفاژ قرار می‌گیرند.
قسمت‌های علامت‌گذاری شده را دریل کنید و پایه‌های دیواری را پیچ کنید. درپوش هواگیری و درپوش کور را به شیر رفت‌وبرگشت بالای شوفاژ وصل کنید. مغزی‌ها را هم وصل کنید. حالا نوبت شیرهای ربع گرد است که بر روی مغزی‌های وصل شده به لوله‌های رفت‌وبرگشت شوفاژ قرارگرفته و محکم شوند. شیلنگ‌های ارتجاعی فلزی را ابتدا به لوله‌های رفت‌وبرگشت و سپس به شیرهای ربع گرد وصل کنید.حالا وقت آن رسیده است که شوفاژها را بر روی پایه‌های دیواری نصب کنید.

طریقه نصب صحیح شوفاژ

(طریقه نصب صحیح شوفاژ)

طریقه روشن کردن شوفاژ

تا اینجا کار شوفاژ به‌صورت فیزیکی سر جای خود قرارگرفته است.اما برای استفاده از این سیستم گرمایشی باید شوفاژ را روشن کرد.برای روشن کردن شوفاژ اولین کاری که باید انجام دهید باز کردن شیرهای شوفاژ است.شیر بالایی شوفاژ، ورودی آب است و شیر پایینی، خروجی آب. باز کردن هر دو شیر ضروری است ولی باز کردن و چرخاندن شیر ورودی آب در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به معنای آن است که شوفاژ را روشن کرده‌اید. 
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در برخی شوفاژها هر دو شیر کنار هم قرارگرفته‌اند.این نکته تفاوتی ایجاد نمی‌کند و به‌هرحال باید شیرها را تا آخر بازکنید.حالا که شوفاژ را روشن کردید، باید پکیج را هم بروی وضعیت زمستانه قرار داده و شیرهای ورودی و خروجی آن را هم بازکنید. حدود سی دقیقه باید منتظر بمانید تا شوفاژ گرم شود. گرم شدن شوفاژ به معنای آن است که تمام مراحل را به‌خوبی پیشرفته‌اید و اینک به‌خوبی می‌توانید از گرمای لذت‌بخش شوفاژ استفاده کنید.

مراحل روشن کردن شوفاژ به شرح زیر است:

1.شیر ورودی رادیاتور شوفاژ را باز کنید.

یکی از مهمترین اقدامات به منظور روشن کردن شوفاژ، باز کردن شیر ورودی به رادیاتور می باشد تا با انجام این کار جریان آب پکیج وارد سیستم لوله کشی رادیاتور شود.این شیر در قسمت بالای رادیاتور نصب شده است و از نوع شیرهای سوپاپ دار می باشد.با باز کردن این شیر رادیاتور می تواند روشن شود.

2.شیر پایین رادیاتور را بر خلاف جهت عقربه ساعت بچرخانید.

 در قسمت پایین رادیاتور شیری وجود دارد که با باز کردن آن آب برگشتی از رادیاتور به سمت پکیج حرکت می کند و به نام شیر پایین رادیاتور معروف است.این شیر پایین رادیاتور میزان جریان برگشت آب داخل رادیاتور را تنظیم می کند.پس به منظور روشن کردن رادیاتور این شیر را تا انتها بچرخانید تا سیستم شوفاژ فعال شود.

3.به منظور تنظیم دمای رادیاتور شیر ترموستاتیک آن را بچرخانید.

برای صرفه جویی در مصرف انرژی از شیرهای ترموستاتیک به جای شیر سوپاپ دار ورودی در رادیاتور شوفاژ استفاده می شود.این نوع شیر برخلاف نوع معمولی آن قابلیت تنظیم دمای رادیاتور بر اساس دمای محیط خود را دارد.این شیر دارای سری کلاهکدار بلندتری در مقایسه با شیر کنترل یا ورودی معمولی رادیاتور است.بر روی کلاهک این شیر اعداد 0 تا 5 نمایش داده شده اند که برای افزایش دمای رادیاتور می توانید کلاهک آن را در بین این اعداد قرار دهید.

4.با قرار دادن تنظیمات شیر ترموستایک در حالت ضد یخ از یخ زدن رادیاتور جلوگیری کنید.

یکی دیگر از مزیت های شیرهای ترموستاتیک در مقایسه با نوع معمولی آن این است که این شیر دارای تنظیمات ضد یخ می باشد که به صورت علامت دانه برف بر روی بدنه شیر نمایش داده شده است.توجه داشته باشید که لوله های رادیاتور نیز مانند لوله های آب ساختمان در معرض یخ زدگی و آسیب های احتمالی آن قرار دارند، اما با فعال کردن حالت ضد یخ شیر در واقع رادیاتور در کمترین میزان دمای خود تنظیم می شود.حالت ضد یخ شیر ترموستاتیک بین 0 و 1 قرار دارد، بنابراین در شرایطی که در روزهای بسیار سرد سال مدتی طولانی در منزل حضور ندارید، شیر را در حالت ضد یخ تنظیم کنید تا رادیاتورها دچار یخ زدگی نشوند.

5.به منظور گرم شدن رادیاتور تقریبا 30 دقیقه صبر کنید.

حداقل 30 دقیقه به رادیاتور زمان بدهید تا به دمای دلخواه و تنظیم شده شما برسد. یکی از تصورات اشتباه این است که هر چه شیر ترموستاتیک را در درجه بالاتر تنظیم کنید، شوفاژ زودتر گرم می شود.به همین علت درجه شیر را از همان ابتدا بر روی 5 قرار می دهید و بعد از گرم شدن آن را کم می کنید، اما بهتر است درجه شیر را از همان ابتدا بر روی حد متوسط یعنی 2 یا 3 قرار دهید تا بعد از نیم ساعت دمای مطلوبی را در ساختمان احساس کنید.

طریقه هواگیری رادیاتور شوفاژ

اما اگر شوفاژ گرم نشد چه باید کرد؟ وقتی شوفاژ گرم نمی‌شود، به معنای آن است که نیاز به هواگیری دارد. برای هواگیری کردن شوفاژ پیچ هواگیری را برداشته و شیر مخصوص هواگیری را بچرخانید.مراقب باشید که این شیر را در حدی بازکنید که فقط هوا خارج شود و آب به‌شدت بیرون نیاید.البته مقداری هنگام هواگیری خارج می‌شود که اگر بدون شدت باشد، ایرادی ندارد.بعدازاینکه هواگیری تمام شد، پیچ را محکم ببندید و صبر کنید تا شوفاژ گرم شود.هواگیری رادیاتورها باید در دفعات بیشتری انجام شود، به خصوص اگر سیستم رادیاتوری در ساختمان قدیمی است که در این حالت سالی یکبار هواگیری مورد نیاز است.

طریقه هواگیری رادیاتور شوفاژ

(طریقه هواگیری رادیاتور شوفاژ)

طريقه خاموش كردن شوفاژ

برای خاموش کردن شوفاژ کافی است شیرهای ورودی و خروجی را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید. سپس کمی صبر کنید تا از خنک شدن شوفاژ مطمئن شوید.در واقع،همانطور که روشن کردن شوفاژ از طریق باز کردن شیر کنترل یا شیر ورودی رادیاتور امکان پذیر است، خاموش کردن این وسیله نیز فقط از طریق بستن این شیر ممکن است.

نتیجه گیری:

نصب و راه اندازی رادیاتور متناسب با ساختمان یکی از عوامل موثر در راندمان بالای سیستم گرمایشی آن ساختمان است که انتخاب رادیاتور مناسب به عوامل متعددی از جمله مساحت ساختمان،تعداد متصرفین حاضر در ساحتمان، مصالح به کار رفته و به طور کلی میزان حرارت تولیدی مورد نیاز برای گرمایش محیط بستگی دارد.تیم تخصصی ترموتجهیز آمادگی ارائه بهترین مشاوره برای خرید رادیاتور متناسب را داراست.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد. (تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.