لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

تبدیل کولر آبی به داکت اسپلیت [غیر ممکن است!]

چهارشنبه, 25 فروردین 1400
2391
0
زمان مورد نیاز : 13 دقیقه

قبل از پاسخ به سوال "تبدیل کولر آبی به داکت اسپلیت" باید در خصوص ساختار این دو دستگاه اطلاعات کافی داشته باشید و بعد در انتهای مقاله پاسخ این سوال را دریافت خواهید کرد.

چکیده مقاله

داكت اسپليت بخریم یا کولر آبی؟ ارزش کدام دستگاه بیشتر است؟ برای اینکه ببنید کدام یک برای شما مناسب تر و بصرفه تر است با ما در این مقاله همراه شوید. داکت اسپلیت ها ، دستگاهی‌ هستند که بی‌شک همه‌ی ما آنها را دیده ایم و حتی با آن کار کرده‌ایم. این دستگاه، برای تولید سرمایش و گرمایش طراحی شده است؛ دو نوع معمولی و اینورتر داشته؛ از داکت‌ها یا کانال‌ کشی‌ها؛ برای رساندن هوای سرد و یا گرم به محیط هدف استفاده می‌گردد. این مدل از اسپلیت‌ها، یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های تهویه و هواساز در ساختمان‌ها هستند.  

داکت اسپلیت 

داکت اسپلیت (Ducted Split)، را می‌توان یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین محصولات سرمایشی و گرمایشی دانست. همان‌طور که نام این محصولات نشان می‌دهد؛ این دستگاه‌ها از اجزای Split شده، یا از هم جدا شده، تشکیل شده‌اند. در ادامه به ویژگی‌های این دستگاه، تفاوت‌های آن با کولرهای آبی و مزایا و معایب آن، خواهیم پرداخت. مجموعه‌ی ترموتجهیز، با استفاده از تیم مجرب و کاردان خود؛ همواره آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان، در زمینه‌ی های مختلف و تهیه این محصولات می‌باشد.

تصویری از نحوه‌ی توزیع سرما و گرما  داکت اسپلیت

مکانیزم عملکرد کولر آبی و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت، از یونیت‌های داخلی و خارجی تشکیل شده‌ است. در واحدهای درونیِ این نوع از اسپلیت‌ها، سیستم هواساز تعبیه شده، درحالی‌که واحد خارجی، کندانسور را در بر می‌گیرد. این کندانسور با استفاده از دینام‌ و پروانه‌های موجود در خود، هوای بیرون را به سیستم‌ هواساز می‌رساند؛ تا بر اساس نوع تنظیمات سیستم، اواپراتور و کویل، عملِ خنک کنندگی ساختمان را بر عهده بگیرند. این دو سیستم جدا از هم، از طریق داکت ( که در اصطلاح به معنای مجرا و کانال می‌باشد)، به یکدیگر وصل شده و عمل توزیع سرما و گرما را، در تمامی اتاق‌های منازل شما، به انجام خواهند رساند.

از سویی کولر گازی و اسپلیت ، که اکثرا در مناطق گرم و خشک به کار می‌روند، با مکش هوا از طریق فن‌های سانتریفیوژی خود، آن را به سوی پمپ آب می‌رانند. این پمپ آب، با مرطوب نگه داشتن پوشال کولر، موجب خنک شدن هوای عبوری شده، سپس هوا را از طریق کانال‌های خود، به محیط هدف منتقل می‌کنند. به دلیل این‌که عمل تبخیر آب در این سیستم‌ها، موجب خنک سازی هوای محیط می‌گردد، به این دستگاه‌ها Evaporative Coolers نیز گفته می‌شود.

عکس روند کار سیستم کولرهای آبی

داکت اسپلیت درجه یک (A) و درجه دو (B)

1- معمولی (درجه B): دارای موتور الکتریکی ثابت بوده، به دلیل آن که تا زمانی‌که شما نخواهید، موتور آن هم‌چنان به فعالیت خواهد داد؛ مصرف انرژی بالاتری دارند.

2- اینورتر (Inverter): این مدل از اسپلیت‌های داکت‌دار (درجه A)، به دلیل استفاده از موتور متغیر الکتریکی در سیستم خود، می‌تواند با توجه به دمای تنظیمی شما، هوای محیط را سرد یا گرم کنند. به همین دلیل مصرف انرژی پایین‌تری خواهند داشت. از سویی، استفاده از این موتور متغیر، سرعت عمل دستگاه را نیز بهبود بخشیده، دستگاه شما، سریع‌تر عمل سرمایش و گرمایش را انجام خواهد داد.

شباهت‌ داکت اسپلیت و کولر آبی چیست؟

در هر دو سیستم، برای انتقال هوای گرم و سرد به ساختمان، از کانال کشی استفاده شده و در اکثر مواقع نیز در هر دوی این سیستم‌ها، نصب دریچه صورت می‌گیرد، که هوا را از کانال به اتاق منتقل می‌نماید.

تبدیل کولر آبی به داکت اسپلیت

تفاوت‌ داکت اسپلیت با کولر آبی در چیست؟

داکت اسپلیت کولر آبی
جذب رطوبت و کاهش رطوبت محیط تولید رطوبت و افزایش رطوبت محیط
قابلیت تغییر دما و هماهنگی آن با محیط عدم هماهنگی با محیط و دلخواه کاربر
سرمایش وگرمایش هر دو صورت می‌پذیرد تنها سرمایش صورت می‌پذیرد
بازده بالا از نظر انرژی بازده انرژی پایین
مصرف برق بالاتر از کولر آبی مصرف آب بالا و مصرف برق پایین‌تر از داکت اسپلیت
روند سرمایش مطلوب کیفیت سرمایش پایین‌تر از داکت اسپلیت

مزایای دستگاه داکت اسپلیت چیست؟

● قیمت داکت اسپلیت مقرون به صرفه بوده، به دلیل بازدهی بالا و کارایی مناسب؛ در بسیاری از ساختمان‌ها قابل استفاده است.

● کوچک‌تر بودن کانال‌های اسپلیتِ داکت‌دار، در مقایسه با کولرهای آبی، موجب مطبوع‌تر گشتن هوای تولیدی توسط داکت‌ اسپلیت می‌گردد.

● وجود داکت در سیستم این مدل از اسپلیت‌ها، منجر به فیلتر هوا شده و هوای سالم‌تری به ساختمان‌ها می‌رساند.

● هوای سرد و گرم به یک میزان، توسط کانال‌کشی در تمامی اتاق‌های ساختمان، توزیع می‌گردد. این مبحث را می‌توان برتری داکت اسپلیت در مقایسه با کولر آبی دانست؛ که نه تنها فرآیند سرمایش را به انجام می‌رساند، بلکه موجب گرمایش نیز می‌گردند.

● ضمن ارائه‌ی سرمایش مطلوب، این دستگاه در مقایسه با بسیاری از سیستم‌های دیگر، راندمان گرمایشی بسیار بالاتری دارد. برای آشنایی بیشتر با مزایای این دستگاه، با بخش پشتیبانی وب سایت ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید.

معایب دستگاه داکت اسپلیت چیست؟

● داکت اسپلیت‌ها فاقد تنظیمات دمایی نقطه‌ای هستند. به این مفهوم که دما را به یک اندازه در تمامی اتاق‌ها گسترانده و نمی‌توان در هر اتاق، دمایی متفاوت داشت.

● این سیستم، برای ساختمان‌های بزرگ‌تر مناسب است. به همین دلیل، برای نواحی کوچک، صرفه‌ی اقتصادی نخواهند داشت.

● وجود الکتروموتورها در سیستم تهویه‌ی داکت اسپلیت، موجب ایجاد سر و صدا می‌گردد. که امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، این صداها کاهش قابل توجهی پیدا نموده‌اند.

 

نتیجه گیری

داکت اسپلیت‌ها از نظر راندمان، بازده عملکرد بالاتری نسبت به کولرهای آبی دارند. اما ارزان‌تر بودن کولرهای آبی و هزینه‌های پایین‌تر تعمیر و تعویض قطعات آن، گاهی گول‌زننده بوده و خریداران را به سوی استفاده از کولر آبی، می‌کشاند. هر چند عدم پشتیبانی کولرهای آبی از سیستم گرمایشی، استفاده از داکت اسپلیت را برای بسیاری از تاسیسات و اماکن، مناسب‌تر کرده است. بنابراین، ضمن دقت به آب و هوای منطقه‌ی خود در هنگام انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی، به این نکات نیز دقت کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی قیمت داکت اسپلیت و کولر آبی، می‌توانید از ترمو تجهیز کمک بگیرید که آماده‌ی ارائه‌ی خدمت در زمینه‌ی خرید داکت اسپلیت خوب و ایرانی‌، به شما هم‌وطنان گرامی‌ست.

سوالات رایج 

آیا تبدیل کولر آبی به داکت اسپلیت امکان پذیر است؟

در فایل صوتی زیر از متخصصان این حوزه این سوال را پرسیدم که آیا "تبدیل کولر آبی به داکت اسپلیت" امکان پذیر است یا خیر؟

پس منظور از تبدیل کردن کولر آبی به کولر گازی چیست؟

  • 1- تبدیل کانال کشی کولر آبی برای داکت اسپلیت است
  • 2- تجهیز کردن موتور کولر آبی به قابلیت "اینورتر AC" برای افزایش راندمان و کاهش مصرف انرژی تا ۲۵ درصد است
    • استفاده از اینورتر در کولر آبی موجب حذف لرزش، کاهش بسیار زیاد صدا و عملکرد بهتر موتور کولر آبی می شود.

داکت اسپلیت اینورتر دار بهتر است یا معمولی؟

داکت اسپلیت اینورتر. دلیل آن را می‌توان در مصرف انرژی پایین‌تر این مدل، تجهیز شدن به موتور متغیر الکتریکی و تنظیم دمای مطلوب شما دانست.

داکت اسپلیت با کولر گازی اسپلیت چه تفاوتی دارد؟

داکت اسپلیت، از کانال کشی بهره‌مند بوده و پس از فعال‌سازی، تمامی اتاق‌ها را هم‌دما می‌نماید. ولی کولر اسپلیت (کولر گازی اسپلیت) به صورت مجزا نصب می‌گردند.به این منظور که برای سایر اتاق‌ها، می‌بایست از کولر اسپلیت جداگانه استفاده کرد. این دستگاه‌ها، گاهی به اشتباه "اسپیلت" نیز خوانده می‌شوند که فقط اشتباهی لفظی‌ست. در اصل، نام این دستگاه‌ها اسپلیت می‌باشد. از دیگر تفاوت‌های داکت اسپلیت با کولرهای گازی (کولر اسپلیت)، می‌توان به ارزان‌تر بودن نصب و راه‌اندازی کولر اسپلیت‌ها اشاره نمود. کولرهای اسپلیت در مقایسه با اسپلیت‌های داکت دار، کم صداتر هستند. از سویی، اگر دکوراسیون خانه‌تان اهمیت بسیار بالایی دارد، به دلیل قابلیت پنهان شدن سیستم هواساز داکت اسپلیت‌ها، به راحتی می‌توان آن‌ها را در انواع سقف، مانند سقف‌های کاذب، از دید پنهان نمود. هر چند یونیت خارجی هر دو سیستم، در خارج از ساختمان تعبیه می‌شود.

 

تیم تحریریه ترموتجهیز به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.