لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

مزایا و معایب چیلر های مرکزی نسبت به دستگاه مینی چیلر

یکشنبه, 29 فروردین 1400
52
0
زمان مورد نیاز : 7 دقیقه

تصویری از چرخه تبرید

مزایا و معایب چیلر مرکزی نسبت به مینی چیلر

بحث هزینه‌ها، کارایی و موارد دیگر وجود دارند که اهمیت این موضوع را بیشتر و بیشتر می‌کند. با توجه به سیستم پیشرفته‌ی تهویه در دنیای امروز، شرکت‌ها در تلاش‌اند که بهترین کیفیت را در کنار جدیدترین تکنولوژی (فناوری)، به خریداران تقدیم نمایند. از میان این سیستم‌های پیشرفته می‌توان به مینی چیلرها اشاره نمود. اما از آنجایی استفاده از هر سیستم تهویه‌ای مزایا و معایب خود را دارد؛ در این مقاله لازم دانستیم که به بررسی مزایا و معایب مینی چیلر نسبت به چیلر مرکزی بپردازیم 

۱- به دلیل کوچک‌تر بودن مینی چیلرها، به راحتی می‌توان در هر جای ساختمان از آن‌ها استفاده نمود. چیلرهای مرکزی بیشتر مناسب صنایع کلان و تأسیسات صنعتی بزرگ هستند. مینی چیلرها، به دلیل اندازه‌ی کوچک خود فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ بنابراین در فضای موردنیاز برای اختصاص به سیستم تهویه، صرفه‌جویی خواهد شد. بدیهی است که در این صورت، بعضی قطعات که در چیلرهای مرکزی، به صورت مجزا و جداگانه سوار می‌شوند؛ در مینی چیلرها، درون خود یونیت جاگذاری می‌شوند. پمپ آب و شیر انبساط در مینی چیلرها، درون خود دستگاه سوار می‌شوند. درحالی‌که باقی قطعات به‌ کار برده شده در این سیستم‌ها، مشابه هستند.این نوع چیلرها نیاز به برج خنک کننده، پمپ برج، لوله‌کشی‌های مربوط ندارند و طبیعتاً نیازی به مصرف آب ندارند.

 

۲- با توجه به این‌که مینی چیلرها اندازه‌ی کوچکی دارند، ظرفیت تبریدی محدودتری داشته و تا ارتفاع خاصی عمل سرمایش/گرمایش را ممکن می‌سازند. عدم استفاده از مبرد زیاد در سیستم مینی چیلرها، یکی از دیگر عواملی است که این دستگاه‌ها را دوستدار محیط‌زیست می‌کند.

 

محصول پیشنهادی جهت مشاهده و خرید

چیلر هوا خنک

 

۳- به دلیل کمتر بودن قطعات و کوچک‌تر بودن این سیستم، نصب، حمل‌ونقل و تعمیر آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

 

۴- یکی از موارد مهم تفاوت میان این دو دسته از چیلرها، تناژ تبریدی آن‌هاست. تناژ تبریدی، که میزان خنک‌کنندگی و قدرت تبریدی دستگاه نیز تلقی می‌شود؛ اهمیت بسیاری برای کاربران این دستگاه‌ها دارد. چراکه تناژ تبریدی مینی چیلرها، در اکثر موارد به 10 تن تبرید می‌رسد. درحالی‌که چیلرهای مرکزی، از مقادیرِ بسیار بیشتر از این میزان، بهره می‌جویند. هرچند، شرکت‌های تولید دستگاه‌های چیلر و خنک‌کننده، با توجه به نیاز مشتری، قادر به ساخت مینی چیلرهایی با ظرفیت‌های بالاتر نیز هستند. اما در حالت عادی، تناژ تبریدی چیلرهای مینی (همان‌طور که از نامشان مشخص است)، پایین‌تر از چیلرهای مرکزی بوده؛ آن‌ها را برای استفاده در تأسیسات کوچک‌تری مانند ساختمان‌های مسکونی، ادارات، فروشگاه‌ها و... مناسب می‌سازد.

 

۵- پایین بودن تناژ تبریدی، بدون شک در نوع کمپرسور موجود در چیلر هم تأثیر دارد. به همین منظور، مینی چیلرها، غالباً به کمپرسورهای اسکرال تجهیز شده‌اند. مجهز گشتن این دستگاه‌ها به کمپرسور اسکرال، نه‌تنها بر عمر دستگاه، می‌افزاید؛ بلکه موجب بازدهی و راندمان بالاتر عملکرد سیستم  می‌شود.

 

۶- کمپرسور اسکرال صدای بسیار کمی را در حین انجام فرآیند برودتی/حرارتی تولید می‌کند. این برتری چشم‌گیر، موجب افزایش تقاضای مینی چیلرها در بازار تجهیزات تهویه‌ی مطبوع نیز می‌گردد. این در حالی است که کمپرسورهای موجود در چیلر مرکزی، تنها به کمپرسور اسکرال محدود نشده و دامنه‌ی گسترده‌ای از انواع کمپرسورهای سانتریفیوژ، اسکرو، پیستونی را نیز شامل می‌شوند.

 

تصویری از چیلر مرکزی نسبت به مینی چیلر

 

۷- از آن‌جا که مینی چیلرها، به صورت هوا خنک وارد بازار می‌شوند و فاقد برج خنک‌کننده و پمپ آب در کندانسور هستند؛ قیمت پایین‌تری را نیز متوجه خود می‌کنند. البته عدم استفاده از برج خنک‌کننده، موجب صرفه‌جویی چشم‌گیر دستگاه در مصرف آب و انرژی الکتریکی نیز خواهد شد.

 

محصول پیشنهادی جهت مشاهده و خرید

چیلر آب خنک

 

۸- برخلاف سایر سیستم‌های تهویه داکت‌دار و چیلرها، که در جهت رساندن هوای مطبوع به سیستم، مبرد (Refrigerant) در سراسر لوله‌ها و مجاری به گردش درمی‌آید؛ مینی چیلرها به صورت یکپارچه و در یک مکان، خنک‌سازی مبرد را انجام می‌دهند. این عمل تا حد زیادی این دستگاه‌ها را دوستدار محیط‌زیست نموده است. چراکه مبرد کمتر به جریان می‌افتد و خطر نشت کمتری خواهد داشت.

 

۹- درگذشته از مینی چیلرها، به دلیل این‌که یونیت مستقل تهویه را برای واحدهای مسکونی به ارمغان می‌آوردند؛ استفاده‌ی گسترده‌ای می‌شد.

 

۱۰- ازآنجایی‌که مینی چیلرها در فضای باز و آزاد و روی بام نصب می‌شود در مقایسه با چیلرهای مرکزی که روی زمین نصب می‌شوند از لحاظ دسترسی جهت سرویس ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

 

۱۱- به دلیل کمتر بودن قطعات و کوچک‌تر بودن این سیستم، نصب، حمل‌ونقل و تعمیر آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

درصورتی‌که از مینی چیلر، برای خنک کردن سیستم یا ساختمان خود استفاده می‌کنید؛ با توجه به نوع چیلرهای مینی تعبیه شده در ساختمان شما؛ این دستگاه‌ها به دو شیوه به یونیت‌های درون تأسیسات متصل می‌شوند:

۱- مکانیسم عمل مینی چیلر متصل به هواساز: در این شیوه، آب سرد چیلرهای مینی به هواساز انتقال پیدا کرده، با دمش هوا از روی کو یل‌های موجود درون سیستم؛ هوای سرد را در محیط اطراف پخش می‌نمایند.

 

۲- مکانیسم عمل مینی چیلر متصل به فن کویل (Fan Coil): چیلرهای مینی،آب سرد شده را از طریق لوله‌ها یا داکت‌ها، به فن کویل (که گاهی فن‌کوئل هم خطاب می‌گردد)؛ منتقل می‌کند. فن کویل، با دمش هوا به اطراف لوله‌های موجود در ساختار خود، باعث پخش و گردش هوای سرد در ساختمان می‌شود.

 

نتیجه گیری و نکته پایانی

در این مقاله سعی کردیم که تفاوت چیلر مرکزی نسبت به مینی چیلر را به خوبی برای شما بیان کنیم. اما در مجموع نمی‌توان به طور دقیق بگوییم که برتری کامل با مینی چیلر است یا چیلر مرکزی. مانند تمامی دستگاه‌های ترمودینامیکی، این دستگاه‌ها از نقاط قوت و ضعف مختص خود برخوردارند. انتخاب میان این دو دستگاه، باید با سنجش دقیق و بررسی دستگاه مناسب برای پروژه صورت پذیرد. در این زمینه، می‌توانید دست یاری متخصصان باتجربه و کارآزموده‌ی ترموتجهیز را بفشارید؛ تا شما را در انتخاب چیلر مناسب پروژه‌تان کمک نمایند. (مشاهده صفحه تماس با ما)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.