لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

تفاوت داکت اسپلیت و مینی چیلر [بررسی 5 مورد اصلی]

چهارشنبه, 18 فروردین 1400
197
0
زمان مورد نیاز : 9 دقیقه

چکیده مقاله

تفاوت داكت اسپليت و مینی چیلر در چیست؟ این سوالی است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم. داکت ا‌سپلیت‌ها و چیلرها، یکی از پرکاربردترین سیستم‌های خنک کننده هستند. این دستگاه‌ها، با وجود کاربرد گسترده‌ای که دارند؛ چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان، هوای مطلوب و دلخواه شما را فراهم خواهند نمود. اما نکته ای که وجود دارد این است که برای شما کدام مناسبتر است؟ در این مقاله که برای شما تهیه نموده ایم به مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت پرداخته ایم؛ پس با ما همراه باشید.

پیش از این، درباره‌ی داکت‌ اسپلیت‌ها، انواع آن‌ها، فواید و معایب‌شان و... سخن گفتیم که پیشنهاد میکنم در مقالات صنعت ساختمان سایت ما آنها را دنبال کنید. امروز یک گام جلوتر می‌رویم و به فرق بین مینی چیلر و داکت اسپلیت می‌پردازیم. سپس مقایسه‌ای میان عملکرد آن‌ها صورت داده، نتیجه می‌گیریم که کدامیک برای استفاده در ساختمان‌ها و تاسیسات هدف مناسب هستند.

نکته : شما کاربران گرامی، می‌توانید با مراجعه به کارشناسان ترموتجهیز، ضمن استعلام و آگاهی از نوسانات نرخ داکت اسپلیت و مینی چیلرها، از ویژگی‌های هر محصول و تطابق آن با پروژه‌ی خود اطمینان کسب کنید.

تفاوت داکت اسپلیت و مینی چیلر از نظر عملکرد

شاید بتوان تنها تفاوت میان مینی چیلرها را با برادر بزرگ‌ ترشان، یعنی چیلرها، در میزان بار تبریدی این دو نوع محصول دانست. همان‌طور که از نام مینی چیلر مشخص است، این محصول بار برودتی پایین‌تری دارد و عموما در بارهای زیر 20 تن تبریدی به بازار عرضه می‌شوند. حتما پیش از تهیه دستگاه داکت اسپلیت یا مینی چیلر، ابتدا از طریق متراژ زمین و با مشورت با مهندس یا کارفرمای مد نظر خود، از درستی محصول و تطابق آن با محیط، ضمن توجه به بار برودتی مورد نیاز، اطمینان حاصل کنید.

فرق داکت اسپلیت و مینی چیلر

(تصویر بالاسیستم یک داکت اسپلیت در منازل)

مکانیزم عملکرد مینی چیلرها

دستگاه های مینی چیلر به دلیل عدم بهره‌ برداری از برج خنک کننده، معمولا سایز کوچک‌ تری دارند و به راحتی قابل نصب هستند. این مدل از چیلرها هم به صورت واحدی و هم به صورت اسپلیت در بازار موجود هستند. مینی چیلرها، هم برای استفاده‌ی صنعتی و هم خانگی کاربرد دارند. که در آن، با توجه به متراژ پروژه، بار برودتی مورد نیاز برای هر واحد و میزان برق مصرفی، کارفرما مدل مینی چیلر شما را تعیین خواهد کرد.

نگاهی سریع به عملکرد مینی چیلرها

• اکثر مینی چیلرها، از نوع چیلرهای هوا خنک هستند و از کمپرسور اسکرال استفاده می‌کنند. البته در بازار می‌توان مینی چیلرهایی با کمپرسور روتاری یا .. نیز یافت؛ اما با توجه به عملکرد تراکمی بهینه و بالاتر در کمپرسورهای اسکرال، بیشتر مینی چیلرها، به این کمپرسورها مجهز شده‌اند. به یاد داریم که کمپرسورهای اسکرال با مارپیچ‌های داخلی خود، چگونه منجر به فشرده شدن و تراکم گاز ورودی می‌شدند و دمای آن را بالا می‌برند. استفاده از این کمپرسورها نه تنها بازدهی دستگاه را بالا می‌برد، بلکه با جلوگیری از لرزش مینی چیلر شما، تا حد زیادی موجب عملکرد بهینه‌ی دستگاه می‌گردند.

• عمل فشرده سازی بخار، پمپاژ مبرد و تبخیر آن در سیستم، مینی چیلرها را قادر به فرآیند خنک کنندگی می‌نمایند که از طریق اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط صورت می‌پذیرد.

• اواپراتور، در لباسِ مبدل حرارتی عمل می‌کند و گرمای گرفته شده از جریان گاز را به مبرد منتقل می‌سازد تا این مایع خنک کننده، تبخیر گردد. سپس کمپرسور فشار را در بخار مبرد افزایش می‌دهد تا با رسیدن به کندانسور، گرما را آزاد نماید و مجدد به حالت مایع بازگردد. این گرمای دریافتی نیز از سیستم، خارج می‌شود و سیستم جریان خنک شده را به هدف، منتقل می‌سازد.

نقشه عملکرد چیلرها

(تصویر بالا نقشه عملکرد چیلرها)

عملکرد داکت اسپلیت چگونه است؟

داکت اسپلیت از طریق یک واحد تغلیظ که معمولا واحد خارجی (یونیت خارجی) نامیده می‌شود و از طریق کانال‌ها (داکت) که به یک فن کویل (فن کوئل) در داخل منزل شما متصل است؛ موجب خنک سازی خانه‌ی شما می‌گردد. این هوای خنک از طریق یک سری دریچه (هوارسان) به هر اتاق وارد می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این دستگاه‌ها، به دو گونه‌ی معمولی و اینورتر در بازار موجود هستند که با عملکرد سرمایش و گرمایش خود، هم در فصل سرما و هم در فصل گرما؛ هوای مطلوب را به منزل شما دعوت می‌نمایند.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

فرق داکت اسپلیت‌ و مینی چیلر در 5 مورد کلی

1- داکت اسپلیت‌ها، یکی از خنک‌ کننده‌های محبوب بازار، خصوصا برای افرادی‌ست که اهمیت زیادی به دکوراسیون منزل خود می‌دهند. به این صورت، قادر خواهند بود که فن‌های هوارسان را به صورت توکار و درون سقف کاذب جای دهند و به این صورت، از نظر پنهان خواهند بود. اما باید دقت داشته باشید که یکی از مهمترین تفاوت میان داکت اسپلیت‌ها در مقایسه با مینی چیلرها، صدای بیشتری است که داکت اسپلیت‌ تولید می‌کند؛ ممکن است برای مشتریان آزار دهنده باشد. این امر، به دلیل قدرت بالاتر هوارسانی توسط این فن‌های تهویه صورت می‌پذیرد تا راندمان دستگاه برای ارسال هوای خنک یا گرم به تمامی اتاق‌ها، برابر باشد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فن‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که صدای کمتری تولید می‌کنند.
2- داکت اسپلیت‌ها به این‌که قادر به کنترل نقطه‌ای دما نیستند، معروفند. امروزه به دلیل وجود دمپرهای جدید کنترل دما، می‌توان فن هر اتاق را به یک دمپر مجهز نمود تا دمای مطلوب آن اتاق را ایجاد نماید. هر چند این‌کار صرفه‌ی اقتصادی نخواهد داشت.
3- میزان مصرف انرژی در مینی‌ چیلرها و داکت اسپلیت‌ها کاملا بستگی به مدل تهیه شده و نحوه‌ی طراحی سیستم خنک‌ کنندگی شما دارد. در بعضی سیستم‌ها (خصوصا سیستم‌های صنعتی) کاربران با افزایش تعداد کمپرسورهای مینی چیلرها، قصد افزایش بار تبریدی سیستم را دارند. باید هنگام محاسبه‌ی میزان برق سیستم، بار تبریدی، متراژ واحد و... را مد نظر قرار داد.
4- توجه داشته باشید که هر چه متراژ منزل شما بالاتر باشد، راندمان داکت اسپلیت پایین خواهد آمد. این امر برای مینی چیلرها، کمتر رخ می‌دهد. برای متراژهای بسیار بالا و استفاده‌های سنگین‌تر، معمولا چیلرهای مرکزی پیشنهاد می‌شوند. باز هم برای انتخاب نوع دستگاه، باید با کارفرمای صادق و حاذقی مشورت کرد.
5- توجه داشته باشید که داکت اسپلیت‌ها با فیلتر هوای اطراف خود، هوایی پاکیزه در اختیار شما قرار می‌دهند. علاوه بر این، داکت اسپلیت نقش بسزایی در کاهش رطوبت محیط دارد. در مناطق گرم و خشک که دمای بسیار بالایی دارند؛ بهتر است از داکت اسپلیت‌ها استفاده نشود. چرا که مبرد آن، پاسخگوی نیازهای منزل شما نخواهد بود.

تصمیم نهایی ؟ 

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت باید بر اساس نظرات کارشناسان خبره و آشنا با شرایط محیطی و اقلیمی، متراژ پروژه، شرایط اقتصادی و بسیاری عوامل دیگر صورت پذیرد. دقت داشته باشید که بار تبریدی دستگاه و راندمان آن، به تک تک این شرایط بستگی دارد. هزینه‌ی راه اندازی داکت اسپلیت و مینی چیلر نیز بستگی به مدل استفاده شده دارد. معمولا هزینه‌ی راه اندازی و تهیه مینی چیلر از داکت اسپلیت بیشتر است. پس بهتر است برای درکت بهتر اینکه فرق داکت اسپلیت و مینی چیلر در چیست، و اینکه کدامیک از این دو محصول عملکرد بهتری دارند بهتر است با یک متخصص بررسی شود.

کاربران عزیز شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاهی وب سایت ترموتجهیز از نرخ و کیفیت محصول آگاهی کامل کسب کرده و پس از دریافت مشاوره تخصصی، تجهیزات مورد نیاز خود را به 3 روش مختلف تهیه نمائید.

نکته: اما اگر هنوز بعد از مطالعه این مقاله سوال یا چالشی دارید و نمی دانید که برای شما داکت اسپلیت بهتره یا مینی چیلر تنها کافی‌ست با کارشناسان خبره و کاردان ترموتجهیز مشورت نمایید تا شما را برای تهیه کردن محصول مورد نظرتان راهنمایی نمایند.

 

تیم تحریریه ترموتجهیز به شما پیشنهاد می کند تا در خصوص این مطالب نیز مطالعه ای داشته باشید!

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.