لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی [چک لیست کامل]

شنبه, 21 فروردین 1400
703
0
زمان مورد نیاز : 10 دقیقه

خلاصه محتوا

چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک یکی از پرکاربردترین چیلرهای صنایع و تأسیسات است که این روزها، با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی، استفاده از آن در صنایع نیز اهمیت ویژه‌های یافته است. این دست از چیلرها در سیستم‌های برودتی، آب سرد کن‌ها و... کاربرد وسیعی دارند و با توجه به پروژه، شرایط محیطی صنایع و... نوع آن تعیین می‌گردد. در این مقاله، به هزینه ها و بحث نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی پرداخته می‌شود.

مبانی نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی

چیلرها نیز مانند سایر تجهیزات تاسیسات و صنایع، بازه عملکرد دارند و حتی زمانی که شما چیلر خود را به طور منظم مورد بازرسی و نگهداری قرار می‌دهید؛ عملکرد آن می‌تواند به مرور زمان دستخوش تخریب یا کندی گردد. به عنوان مثال، پمپ‌ها می‌توانند خراب شوند، خطوط فرایند با آلاینده‌ها مسدود گردد و یا حتی مبرد نشت کند. حتی تغییرات در مؤلفه های مختلف و شرایط محیطی نیز می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب به تجهیزات شما گردد. مجموعه‌ی ترموتجهیز، با بهره‌مندی از کاردانان و متخصصان کارآزموده و مجرب، همواره آماده‌ی خدمت رسانی به شما در جهت بازسازی و ترمیم چیلر تراکمی و جذبی شماست.

نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی

نگهداری چیلر تراکمی و جذبی آب خنک و هوا خنک 

بدیهی است که نگهداری چیلر تراکمی و جذبی ، به مراتب ارزان‌تر و به صرفه‌تر از هزینه‌های تعمیر و تعویض احتمالی قطعات آن است. نحوه‌ی نگهداری از چیلر، به مدل، نوع و سال ساخت آن بستگی دارد. به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری و چکاب دائمی سیستم چیلر می‌تواند تا حدود زیادی جلوی خرابی آن را بگیرد. اگر ساختمان چیلر را به اتومبیلی که دائما بررسی و چکاپ می‌شود، تشبیه کنیم؛ به خوبی می‌توان درک کرد که اتومبیلی که دائم روغن آن تعویض می‌شود، به موتورش رسیدگی می‌شود، باد لاستیک‌هایش چک می‌شود و... تا چه حد عملکردی بهینه‌تر، در مقایسه با اتومبیلی دارد که هرگز در نگهداری از آن کوششی صورت نمی‌پذیرد. نگهداری از چیلر تراکمی شما، چه در ابعاد بزرگ و صنعتی و چه در ابعاد کوچک‌تر می‌تواند از هزینه‌های کلان تعمیرات احتمالی آینده‌ی آن، بکاهد و عملکرد دستگاه را بهبود بخشد.

 

عیب یابی سیستم چیلر تراکمی

(بررسی و عیب یابی سیستم چیلر تراکمی)

چک لیست نگهداری از چیلرهای تراکمی 

1 مخزن به طور مداوم چک می‌شود تا میزان آلاینده‌های ته نشین شده در آن آنالیز گردد.
2 سطوح سیستم باید لایروبی و تمیز گردد و سیم پیچ‌های آن چک شود.
3 در سیستم‌های هوا خنک، باید فن‌ها را به طور دائمی بررسی نمود.
4 اختلاف دمای میان آب رفت و برگشت، خصوصاً در سیستم‌های آب خنک، بسیار مهم است. در این چکاپ های منظم، میزان فشار کندانسور چک شده، در صورت اشکال، تعمیر می‌گردد تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری شود.
5 علاوه بر این، میزان خنک کردن و بار برودتی سیستم مورد نظارت قرار می‌گیرد. به این صورت، زدگی‌ها و سایش‌های موجود در کمپرسور، پروانه‌های کمپرسور و بار برودتی آن در چرخه تبریدی، تحت نظر قرار می‌گیرد تا در صورت اشکال به آن رسیدگی گردد.
6 سیستم کنترل چیلرها، باید از نظر استاندارد عملکرد و کلیه‌ی تنظیمات، مورد نظارت قرار گیرند. تا در صورت خطا، مشکل توسط ناظر و کارشناس، حل گردد.
7 لرزش‌ها، صداها، سلامت مبرد، تغییرات روغن، دمای کارکرد و... باید بررسی شوند. خصوصاً در سیستم‌های آب خنک، چکاب دستگاه در جهت نظارت بر نشتی‌های احتمالی آب، اهمیت بسزایی دارد.
8 باید ضد یخ دستگاه چک گردد. به این صورت با نظارت بر دمای عملکرد و سلامت ضد یخ در سیستم چیلر، از یخ‌زدگی آب درون چرخه‌ی چیلر، جلوگیری می‌گردد.
9 لوله‌ها، سیستم پمپاژ، سلامت آب سیستم، بررسی می‌شود. چرا که در صورت عدم استفاده از آب سالم و تصفیه شده، صدمات جبران ناپذیری به سیستم لوله‌های چیلر وارد می‌شود.
10 ضمن اینکه به فن‌های کندانسور باید نگاهی انداخت. تسمه‌ها، یاتاقان‌ها و... باید روغن‌کاری و بررسی شوند تا سلامت آنها چک شود. به خصوص در سیستم‌های هوا خنک، باید دمپرهای هوای تازه را مورد بررسی قرار داد و با کالیبره کردن آنها، بر عمر دستگاه افزود. خصوصاً فیلتر خشک کن چیلرهای تراکمی باید مورد بررسی قرار بگیرند تا در صورت نیاز، فیلترهای قدیمی، کثیف یا آسیب دیده، جایگزین گردند.
11 تمامی این اقدامات، می‌تواند نقشی اساسی در بهبود کارکرد، افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش خرابی چیلرهای شما داشته باشد. به این صورت شما با هزینه‌های کمتر، می‌توانید از هزینه‌های کلان آینده پیشگیری نمایید.

 

تصویری از مکانیسم عمل و قطعات چیلر هوا خنک

(مکانیسم عمل و قطعات چیلر هوا خنک)

 

 

تصویری از مکانیسم عمل و قطعات چیلر آب خنک

(مکانیسم عمل و قطعات چیلر آب خنک)

اصول عیب یابی و تعمیر چیلر تراکمی

هنگام تعمیر و ترمیم چیلر تراکمی، تک تک بخش‌های مختلف چیلر تراکمی، تحت نظارت و بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، دمای سیال و گاز ورودی و خروجی چک می‌گردد، عایق‌های دستگاه یکی یکی بررسی شده و فشار مکش و دهش در کمپرسور، مورد چکاپ قرار می‌گیرد. خصوصاً کمپرسور که همچون قلب دستگاه، برای عملکرد تراکمی، اهمیت بسزایی دارد، از نظر فشار ورودی و خروجی، سطح روغن و دما به طور دقیق به آن رسیدگی می‌شود. علاوه بر این، از آن­جایی که نوع کندانسور، تعیین کننده‌ی سیستم هوا خنک و آب خنک است، کارشناسان با بررسی دمای هوای سیستم و مبرد، فن‌ها، لرزش‌ها و صداهای احتمالی سیستم و... به آن می‌پردازند. تعمیر مناسب دستگاه‌ها و تعویض قطعات چیلرها با قطعاتی مرغوب و بهینه، می‌تواند تأثیری شگفت‌انگیز در عملکرد و بهبود بار برودتی سیستم شما داشته باشد. در کل، هزینه‌های نگهداری از چیلرهای تراکمی، بسیار ارزان‌تر از تعمیر آن است. چرا که بازرسی و نظارت منظم بر روی عملکرد و سلامت چیلر، نیاز آن را به تعویض و تعمیر کمتر کرده، هزینه‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

سؤالات رایج

1- مشکل روشن نشدن چیلر چیست و چه باید کرد؟

● ممکن است سیم پیچ‌ها شل باشند، اتصال فاز به نادرستی انجام شده باشد و یا ولتاژ خط نامناسب باشد.

● مدار یا فیوز ممکن است قطع باشد یا کلید برق در موقعیت "خاموش" قرار داشته باشد.


2- پمپاژ صورت نمی‌گیرد و یا جریان سیال/گاز ناکارآمد است، چه باید کرد؟

● ممکن است ولتاژ خط نامناسب باشد یا دچار نوسان شده باشد.

● مایعات کافی در مخزن وجود ندارد.

● فرایند با زدگی یا سایش در دستگاه مواجه شده است.

● مایعات خنک کننده، نیاز به دمای عملکردی دارند که توسط دستگاه فراهم نشده است.

● لوله کشی دستگاه دچار ایراد شده یا پمپ مشکل دارد. حتی ممکن است دریچه‌ی سیستم بسته یا نیمه بسته باشد.

 

3- مشکل خنک نکردن دستگاه چیلر؟

● ولتاژ خط را چک کنید و از سلامت و عدم نوسان آن اطمینان حاصل نمایید.

● ممکن است فیلتر مسدود باشد، دمای دستگاه نامناسب باشد، مبرد نشت کرده باشد یا اواپراتور یخ زده باشد.

 

✸ مقاله پیشنهادی برای مطالعه : مقایسه چیلر مرکزی با مینی چیلر (برای پروژه کدامیک را بخریم؟)

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.