لوگو ترموتجهیز ترموتجهیز
پروفایل کاربری سبد خرید

عیب یابی پکیج دیواری

یکشنبه, 16 آبان 1400
33
0
زمان مورد نیاز : 11 دقیقه

آموزش عیب‌ یابی پکیج دیواری

"عیب یابی پکیج دیواری" از جمله دغدغه‌های مهم افرادی است که از این تجهیز در ساختمان‌های خود استفاده می‌کنند. با در نظر داشتن مزایای پرشمار و متعدد، امروزه پکیج دیواری به یکی از اعضای ثابت منازل تبدیل شده است. بعید است در منازل مسکونی جدید و تازه‌ساز، به خصوص آپارتمان‌ها، پکیج به‌عنوان یک روش برای گرمایش منزل انتخاب نشود. واقعیت این است که مزایای متعدد این وسیله و فراهم ساختن هم‌زمان گرمایش منزل و آب گرم، آن را به وسیله‌ای محبوب بدل کرده است. در این یادداشت اما هدف اصلی ما پرداختن به ساختار و ماهیت آن نیست؛ هدف ما مروری کوتاه بر عیب‌یابی پکیج دیواری است. پس اگر در منزل یا در هر جای دیگری با یک پکیج دیواری روبرو هستید، حتی اگر هنوز دچار چالش و مشکل نشده، بهتر است تا انتها با ترمو تجهیز همراه باشید.

عیب یابی پکیج دیواری

پکیج دیواری شاید در ظاهر یک وسیله ساده باشد اما به محض باز کردن آن، متوجه پیچیدگی اعجاب‌نگیز این ساختار می‌شوید.

عیب‌ یابی پکیج های دیواری با اتکا به تکنولوژی‌های روز

در نظر داشته باشید که مدل‌های جدید و حتی نه‌چندان جدید پکیج دیواری با قابلیتی تحت عنوان عیب‌یابی خودکار، پروسه عیب‌یابی و یافتن منشأ ایراد در عملکرد وسیله را بیش از حد تصور ساده کرده‌اند. قابلیت عیب‌یابی خودکار در محصولات با برندهای گوناگون؛ تفاوت‌های جزئی دارد اما اساس کار آنها یکسان است. در این سیستم، پکیج دیواری به کمک نمایش یک کد بر روی نمایشگر، به طور خودکار منشأ ایراد را به شما نشان می‌دهد. حال باید در نظر داشت که فرمت و همچنین معنی کدهای نمایش داده‌شده در برندهای مختلف تفاوت دارد؛ این بدان معنی است که مثلاً در یکی ترکیبی از یک حرف و اعداد است و در دیگری ممکن است حروف و یک عدد ظاهر شوند.

کدهای عیب‌یابی پکیج های دیواری زبانی برای فهم مشکلات آن‌ها هستند.

با این وجود باید خاطرنشان کرد که یک استاندارد عمومی برای کدهای عیب‌یابی پکیج دیواری وجود نداشته و کاربران باید بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در دفترچه راهنما در این مورد تصمیم‌گیری کنند. به طور مثال ممکن است در یک پکیج دیواری خاص کد خطا ترکیبی از حرف (E) با کدهای دو رقمی یا سه‌ رقمی باشد اما پکیج دیواری دیگری از حرف (A) برای اعلام کدهای خطا استفاده کند یا حتی از چند حرف با معانی مختلف استفاده شود. در نظر داشته باشید که در مرحله اول عیب‌یابی پکیج های دیواری، تکیه بر داده‌های حاصل از کدهای خطا، منطقی‌ترین روش موجود است. البته بسته به مندرجات دفترچه یا اطلاعات ارائه‌شده از سوی پکیج دیواری، این امر ممکن است. فراموش نکنید که نمی‌توان از کدهای خاص یک پکیج دیواری برای عیب‌یابی پکیج دیگری استفاده کرد. اما با این وجود همچنان بد نیست که یک دید کلی از نشانه‌های عیوب مختلف این وسیله داشته و سوای پیروی از کدهای خطا، خودتان نیز کلیات عیب‌یابی پکیج دیواری را به فرض بی‌اطلاعی از کدها بدانید. 

بهتر است تعمیر پکیج خود را فقط به سرویس‌کاران مجرب و متخصص بسپارید تا مجبور به پرداخت بهای گزاف نشوید.

 چرا پکیج دیواری روشن نمی شود؟

اینکه پکیج دیواری از اساس روشن نشود بسیار ناامیدکننده است اما در اغلب مواقع اتفاقاً در چنین وضعیتی یافتن ریشه مشکل ساده‌ است. در این موقعیت بهتر است موارد زیر را به ترتیب امتحان و بررسی کنید.

آیا شیر گاز باز است؟

آیا پکیج به یک انشعاب برق با جریان و ولتاژ کافی متصل شده است؟

آیا شیر آب ورودی پکیج باز است؟

در صورت باز بودن شیر از وجود فشار کافی آب، اطمینان حاصل کنید.

علت این مشکل می‌تواند ایرادات اساسی در مشعل یا شمعک باشد.

بهتر است وضعیت پکیج از حیث رسوب و هواگیری نیز کنترل شود.

علت خاموشی ناگهانی و خودبه‌خود پکیج دیواری چیست؟

دقت داشته باشید که در یک پکیج دیواری به‌خاطر ماهیت خاص عملکرد آن و حساسیت بالایی که نسبت به امنیت آن وجود دارد، ممکن است ده‌ها سنسور و عملگر امنیتی دخالت داشته باشند. در اغلب مواقع علت خاموشی‌های خارج از کنترل، این سنسورها هستند. ممکن است سنسور دچار مشکل شده یا از اساس خبر از یک خطر بالقوه دهد. در این موارد بهتر است بنا را بر سلامت سنسور قرار داده و ملاحظات ایمنی را به طور کامل در نظر بگیرید. سنسورهایی مانند کنترل شعله، سنسور فشار، سنسور دودکش یا ترموستات، شانس بالایی برای خرابی و اختلال دارند. در غیر این صورت می‌توان علل متعدد زیر را برای این اتفاق فرض کرد:

افت ناگهانی یا ضعف پایدار فشار گاز

افت فشار آب در برخی موارد یا حتی بسته بودن شیر آن

ایراد در پمپ که در مواقع آماده‌به‌کار پکیج دیواری خود را نشان می‌دهد

چرا پکیج دیوار به‌صورت انفجاری روشن می‌شود؟

مقصود این موضوع مواقعی است که در آن پکیج دیواری به‌صورت ناگهانی و در اصطلاح انفجاری روشن می‌شود. هرچند روشن شدن ناگهانی آن در حد تعادل امری غیرعادی نیست اما در این مورد، مقصود روشن شدن همراه با صدای بسیار زیاد و غیرعادی است. یکی از رایج‌ترین علل قابل حدس برای این نشانه، خرابی جرقه‌زن پکیج است. در لحظه روشن شدن به‌خاطر تعلل جرقه‌زن در روشن شدن، گاز در محل احتراق جمع شده و با جرقه ناگهانی یک حالت انفجاری ایجاد می‌کند. بهتر است جرقه‌زن و الکترود آن را بررسی کنید. گاهاً اختلال ناشی از ایراد جرقه‌زن نبوده و صرفاً این بخش درست تنظیم نشده است.

نوسان جریان گاز می‌تواند دلیل دیگری باشد که پکیج به‌صورت غیرنرمال روشن می‌شود؛ بنابراین بررسی نوسان گاز نیز به شما کمک خواهد کرد که این مشکل را عیب‌یابی کنید.

عکس ایرادات پکیج دیواری خانگی

در انواع مختلف پکیج ممکن است قطعات و ساختار تفاوت‌های جزئی داشته باشند اما اصول کار ثابت است.

دلیل ناتوانی پکیج دیواری در گرم کردن آب مصرفی یا آب شوفاژها چیست؟

اساساً آب مصرفی شیرها و آب شوفاژها در دو حلقه و ساختار مجزا به گردش درآمده و نمی‌توان ایراد و مشکل این دو بخش را از یک منظر بررسی کرد اما گاهاً یک علت مشترک در عیب‌یابی پکیج های دیواری، منجر به ایراد در هر دو مدار خواهد شد.

در مورد گرم نشدن شوفاژها اگر مقارن با گرم نشدن آب مصرفی نباشد، ممکن است مشکل به‌سادگی با هواگیری رادیاتور حل شود. در غیر این صورت باید به سراغ بررسی مواردی مانند پمپ سیرکولاسیون یا معیوب بودن شیر موتوری بروید. اگر صرفاً آب مصرفی به دمای مناسب نمی‌رسد چک کنید که آیا پکیج هم‌زمان با باز شدن شیر روشن می‌شود یا خیر. اگر هماهنگی مناسبی بین باز کردن شیر آب گرم و روشن شدن پکیج وجود ندارد، ممکن است فلو سوئیچ پکیج دیواری معیوب باشد. خرابی سنسور دمای پکیج نیز دلیل دیگر این مشکل باشد که پس از بررسی به آن پی خواهید برد. چنانچه هم آب مصرفی و هم شوفاژها به‌درستی گرم نمی‌شوند ممکن است با رسوب‌گیری مشکل شما حل شود. در غیر این صورت کل مدار گرمایش شامل مشعل، کنترلرها و مدارهای گردش آب درون پکیج بررسی شوند

دلیل فشار کم آب پکیج دیواری چیست؟

اگر آبگرمکن شما آب گرم تولید می‌کند اما به‌اندازه کافی آب تولید نمی‌کند، ممکن است واحد شما برای پاسخگویی به نیاز آب گرم خانه خیلی کوچک باشد. اطمینان حاصل کنید که تقاضا از ظرفیت آبگرمکن بیشتر نباشد. آبگرمکن باید 75 درصد ظرفیت خود را به‌عنوان آب گرم داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، یک آبگرمکن 40 گالن برای تقاضای 30 گالن اندازه مناسبی ندارد. اگر تقاضا برای ظرفیت آب گرم بسیار زیاد است، سعی کنید طول دوش‌ها را محدود کنید، سردوش‌های کم جریان نصب کنید و به جای استفاده هم‌زمان، ظرف‌شویی و لباسشویی را در ساعات مختلف روز پخش کنید. دلیل دیگر می‌تواند مربوط به رسوب گرفتگی لوله‌ها یا آبگرمکن باشد. اگر خانه شما دارای آب سخت باشد، رسوباتی وجود خواهد داشت که به‌تدریج در داخل خطوط تأمین آب ایجاد می‌شود. در نهایت، تجمع می‌تواند به‌قدری زیاد شود که باعث کاهش فشار آب می‌شود.

عکس ایرادات پکیج دیواری

چرا دمای آب پکیج دیواری خیلی بالا است؟

آب گرم بیش از حد می‌تواند تقریباً به‌اندازه کمبود آب گرم خسته‌کننده باشد. اگر با این مشکل مواجه هستید، ممکن است ترموستات آبگرمکن شما خیلی بالا تنظیم شده باشد.

دلیل نشت آب پکیج دیواری چیست؟

نشت آب معمولاً به دلیل نشتی دریچه‌ها و اتصالات لوله‌کشی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به مشکلات مخزن نیز مربوط باشد. نشتی آب می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به خانه وارد کند، بنابراین مهم است که نشت را دراسرع‌وقت برطرف کنید. 

4 دلیل سروصدای پکیج دیواری چیست؟

برای کمک به جلوگیری از یک بحران بالقوه خطرناک و گران لوله‌کشی، چهار صدای ترسناکی که آبگرمکن شما می‌تواند ایجاد کند و معنای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

صداهای ترکیدن: یکی از رایج‌ترین صداهایی که یک آبگرمکن می‌تواند ایجاد کند صدای ترکیدن است. وقتی این اتفاق می‌افتد، معمولاً نشان‌دهنده این است که آبگرمکن شما دارای رسوبات و رسوبات معدنی زیادی در پایین است. این امر به‌ویژه در مناطقی که آب سخت دارند مشکل‌ساز است. رسوبات معدنی (عمدتاً آهک و کلسیم)، شن و ماسه و هرگونه زباله‌ای که ممکن است از طریق منبع آب عبور کند، می‌تواند به کف آبگرمکن شما بچسبد. در نهایت، تجمع انباشته در پایین ممکن است آب را در زیر رسوب به دام بیندازد. به یک قابلمه آبی که روی اجاق‌گاز دارید فکر کنید. اگر حواستان نباشد و حرارت زیاد باشد، آب می‌جوشد و تا زمانی که از کناره‌های قابلمه سرازیر شود به جوشیدن ادامه می‌دهد. در مورد آبگرمکن شما در زمانی که مدل شما قدیمی باشد، فشار ناشی از حباب‌های بخار باعث می‌شود که مخزن آب (در آبگرمکن‌های دیواری برقی) منفجر شود.

صداهای جیغ مانند: این صدا گاهی اوقات نشان‌دهنده محدودیت جریان آب است. محتمل‌ترین علت، شیر کنترل ورودی آبگرمکن است که نشان می‌دهد دریچه نیمه‌بسته از جریان آب در لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

صدای شبیه صدای ترقه: اگر یک آبگرمکن گازسوز دارید، ممکن است بر روی مشعل متراکم شده باشد. اگرچه صدا ممکن است آزاردهنده باشد، اما نشانه مشکلی در آبگرمکن شما نیست. در اینجا، هیچ اقدامی لازم نیست.

صداهای خس‌خس: اگر نشتی در آبگرمکن شما وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد صدای خس‌خس شود. این صدا زمانی اتفاق می‌افتد که نشتی آب روی مشعل می‌چکد. اگر آب گرم ندارید، یا اگر آب روی زمین اطراف آبگرمکن خود می‌بینید، احتمالاً از نشتی می‌آید.

چگونه از خراب‌ شدن پکیج دیواری خود جلوگیری کنیم؟

1- حتی اگر از پکیج دیواری استفاده نمی‌کنید، پکیج دیواری باید سالی یک‌بار بررسی شود.

2- تعمیر و نگهداری قطعات مربوط به احتراق و دود خروجی پکیج دیواری را در هر فصل گرمایش کامل انجام دهید.

3- قسمت‌های بهداشتی و آب گرم مربوط به دیگ بخار دیواری را هر 2 سال یکبار تمیز و نگهداری کنید.

4-بعد از هر 3 سال استفاده، اجزای گرمایش پکیج دیواری و کل سیستم گرمایش باید تمیز و بازدید شود.

در بازرسی معمولی پکیج دیواری به چه جنبه‌هایی باید توجه کرد؟

1. تغییر فشار سیستم گرمایش را بررسی کنید. توجه کنید که آیا مقدار نشانگر "فشارسنج" در محدوده نرمال (1bar~1.5bar) است یا خیر.

2. بررسی کنید که آیا لوله‌های هوا، لوله‌های آب و اتصالات لوله محکم و آب‌بندی‌ شده‌اند یا خیر.

3. بررسی کنید که آیا پکیج دیواری نشتی دارد یا خط لوله تأمین گاز سالم است یا قدیمی است یا ترک دارد و به تعویض منظم لوله لاستیکی توجه کنید.

 4. در حین استفاده، بررسی کنید که آیا شعله طبیعی است و آیا لوله اگزاست آسیب دیده یا مسدود شده است.

5. بررسی کنید که آیا سیم برق شل شده است، در معرض نشتی است یا خیر و بررسی کنید که آیا کلید محافظ در برابر نشتی کار می‌کند یا خیر.

6. در هنگام گرمایش، ازآنجایی‌که پکیج دیواری تحت کنترل تمام اتوماتیک است، لازم است شرایط کار پکیج دیواری مانند شرایط احتراق، تغییرات فشار آب گرم، تغییرات دما و صدا را به طور مکرر بررسی کنید.

جمع‌بندی

روش‌های فوق روش عملیاتی متداول برای نگهداری از سیستم گرمایش پکیج دیواری است. تعمیر و نگهداری خوب نه‌تنها می‌تواند راندمان تبادل حرارتی سیستم را بهبود بخشد و هزینه استفاده را کاهش دهد، بلکه میزان خرابی را کاهش می‌دهد، ایمنی را بهبود می‌بخشد و عمر مفید تجهیزات را افزایش می‌دهد که برای کل سیستم گرمایش پکیج دیواری بسیار ضروری و مفید است. همچنین پیشنهاد می‌شود که عملیات فوق با راهنمایی متخصصان انجام شود، زیرا علاوه بر نظافت لازم، آزمایش‌های حرفه‌ای در مورد عملکرد ایمنی و سایر جنبه‌ها نیز برای اطمینان از استفاده بی‌خطر، ایمن و راحت موردنیاز است.

تیم تخصصی ما در وب سایت " ترموتجهیز " تجربه وسیعی در زمینه طراحی، اجرا و فروش سیستم‌های تهویه مطبوع دارد. شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با تیم مشاوره فنی و رایگان ترموتجهیز تماس حاصل فرمائید. ما همیشه بهترین‌ها را قبل از ارائه توصیه‌ها در نظر می‌گیریم. تیم ما از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:30 تا 17:00 در خدمت شما عزیزان می‌باشد.